Rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej Kraków - Rzeszów

Rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej Kraków - Rzeszów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kolej rozpoczyna modernizację odcinka linii kolejowej E30 pomiędzy Krakowem a Rzeszowem. Inwestycję o łącznej wartości blisko 5 mld zł podzielono na sześć przetargów, z których pierwszy zakończył się w środę podpisaniem umowy z wykonawcą prac.

Jak poinformowała dziennikarzy dyrektor projektu Józefa Majerczak z PKP Polskie Linie Kolejowe, linia E30 jest trasą kolejową o priorytetowym znaczeniu. Przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę - do Lwowa i Kijowa.

"W zachodniej części kraju linia ta jest już modernizowana, teraz przyszedł czas na modernizację blisko 140-kilometrowego odcinka pomiędzy Krakowem i Rzeszowem" - zaznaczyła Majerczak.

Według niej po zakończeniu prac w grudniu 2014 r. czas przejazdu pociągów pomiędzy Krakowem i Rzeszowem ulegnie skróceniu o 71 minut z 2 godzin 26 minut do 1 godziny 15 minut. Pociągi kursujące między Krakowem i Tarnowem, które obecnie pokonują tą trasę w 1 godz. 10 minut, po modernizacji będą jechać 37 minut. Podobnie będzie między Tarnowem i Rzeszowem.

Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniesie blisko 5 mld zł z czego unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przekroczy 2,9 mld zł. Dzięki modernizacji pociągi osobowe na tej trasie będą osiągać 160 km/h, a towarowe - 120 km/h.

W ramach modernizacji całkowicie przebudowany zostanie układ torowy na odcinku o długości 138,9 km, a także 16 stacji kolejowych i 13 przystanków. Przebudowanych lub zbudowanych na nowo zostanie 346 obiektów inżynieryjnych, w tym 130 wiaduktów i mostów. Zaplanowano likwidację 47 przejazdów drogowych i zastąpienie ich obiektami bezkolizyjnymi.

Inwestycja z racji swoich rozmiarów została podzielona na sześć przetargów na zaprojektowanie i wykonanie poszczególnych odcinków trasy. Będą one realizowane równolegle w latach 2011 - 2014.

Jako pierwszy rozstrzygnięto przetarg i podpisano umowę na wykonanie ponad 22-kilometrowego odcinka pomiędzy Bochnią i Biadolinami w Małopolsce. Zadanie kosztem ponad 500 mln zł wykona konsorcjum firm złożone z PKP Energetyka S.A., Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury w Warszawie oraz Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego.

Jak zapowiadają przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe, kolejne przetargi będą sukcesywnie rozstrzygane, tak aby cała trasa była gotowa na koniec grudnia 2014 roku.

Czytaj też: Kontrakt PKP Energetyka z PKP PLK za 410,5 mln zł
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej Kraków - Rzeszów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!