PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozpoczęto budowę zabrzańskich odcinków trasy średnicowej

Autor: PAP
04-11-2008 16:26

Najpóźniej w kwietniu 2011 roku wiodąca od Katowic w kierunku Gliwic Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) dotrze do centrum Zabrza. Na granicy tego miasta z Rudą Śląską rozpoczęto budowę kolejnych jej odcinków.

DTŚ to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w woj. śląskim, obok autostrad A-4 i A-1. Dwa miejskie odcinki trasy w Zabrzu - 4,8 km od granicy miasta, gdzie obecnie zaczyna się istniejący 15,7-kilometrowy odcinek DTŚ, do węzła przy ul. de Gaulle'a, czyli głównej zabrzańskiej trasy północ-południe - zbuduje konsorcjum Budimex-Dromex.
Jak podkreślił prezes zarządzającej trasą spółki DTŚ SA Ireneusz Maszczyk, możliwe że - jeśli pogoda na to pozwoli - wykonawca zdoła zakończyć inwestycję wcześniej, przed końcem 2010 r. Nie wiadomo na razie, kiedy ruszy budowa pozostałych zabrzańskich odcinków wraz z jednym gliwickim - łączącym trasę z powstającą autostradą A-1.

- Dopięte jest już finansowanie do końca budowy - łącznie z odcinkami gliwickimi. (...) Przed nami jeszcze kłopoty, jeśli chodzi o uzyskanie decyzji administracyjnych na odcinku od węzła de Gaulle'a do ul. Portowej w Gliwicach, w związku z opracowaniami środowiskowymi narzucanymi nam przez Unię Europejską - wskazał Maszczyk.

Ocenił, że przeprowadzenie tych procedur dla pozostałej części DTŚ w zgodności z prawem unijnym spowoduje pewne opóźnienia, które nie przerwą jednak budowy trasy. Zanim zostaną więc ukończone dwa pierwsze odcinki w Zabrzu, powinny ruszyć prace przy kolejnych - dwóch zabrzańskich i pierwszym gliwickim, wraz z węzłem z autostradą A-1.

Głównym elementem finansowania budowy nieistniejącej jeszcze części DTŚ w Zabrzu i Gliwicach - o długości 15,8 km - jest transza kredytu z EBI w wysokości 160 mln euro. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła finansowania to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

W ramach rozpoczętej we wtorek budowy powstanie m.in.: 4,8 km dwujezdniowej trasy po trzy pasy w każdą stronę, 7 wiaduktów drogowych (w tym estakada nad węzłem de Gaulle?a o długości 140 m) wiadukt nad torami, 2 kładki i 2 tunele dla pieszych, połączenia z drogami i ulicami, ekrany akustyczne o długości 3,9 km i 2-5 m wysokości.

Aby przygotować miejsce dla DTŚ w Zabrzu, w ostatnich latach wyburzono tam 80 budynków i wybudowano 382 nowe mieszkania na sąsiadującym z trasą osiedlu Jodłowa. Poniesione do tej pory nakłady to ok. 135 mln zł. Cały teren budowy odcinków Z1 i Z2 został już udostępniony wykonawcy. We wtorek pierwsze maszyny prowadziły prace ziemne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP