Rozpoczęto budowę zabrzańskich odcinków trasy średnicowej

Rozpoczęto budowę zabrzańskich odcinków trasy średnicowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Najpóźniej w kwietniu 2011 roku wiodąca od Katowic w kierunku Gliwic Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) dotrze do centrum Zabrza. Na granicy tego miasta z Rudą Śląską rozpoczęto budowę kolejnych jej odcinków.

DTŚ to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w woj. śląskim, obok autostrad A-4 i A-1. Dwa miejskie odcinki trasy w Zabrzu - 4,8 km od granicy miasta, gdzie obecnie zaczyna się istniejący 15,7-kilometrowy odcinek DTŚ, do węzła przy ul. de Gaulle'a, czyli głównej zabrzańskiej trasy północ-południe - zbuduje konsorcjum Budimex-Dromex.

Jak podkreślił prezes zarządzającej trasą spółki DTŚ SA Ireneusz Maszczyk, możliwe że - jeśli pogoda na to pozwoli - wykonawca zdoła zakończyć inwestycję wcześniej, przed końcem 2010 r. Nie wiadomo na razie, kiedy ruszy budowa pozostałych zabrzańskich odcinków wraz z jednym gliwickim - łączącym trasę z powstającą autostradą A-1.

- Dopięte jest już finansowanie do końca budowy - łącznie z odcinkami gliwickimi. (...) Przed nami jeszcze kłopoty, jeśli chodzi o uzyskanie decyzji administracyjnych na odcinku od węzła de Gaulle'a do ul. Portowej w Gliwicach, w związku z opracowaniami środowiskowymi narzucanymi nam przez Unię Europejską - wskazał Maszczyk.

Ocenił, że przeprowadzenie tych procedur dla pozostałej części DTŚ w zgodności z prawem unijnym spowoduje pewne opóźnienia, które nie przerwą jednak budowy trasy. Zanim zostaną więc ukończone dwa pierwsze odcinki w Zabrzu, powinny ruszyć prace przy kolejnych - dwóch zabrzańskich i pierwszym gliwickim, wraz z węzłem z autostradą A-1.

Głównym elementem finansowania budowy nieistniejącej jeszcze części DTŚ w Zabrzu i Gliwicach - o długości 15,8 km - jest transza kredytu z EBI w wysokości 160 mln euro. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła finansowania to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

W ramach rozpoczętej we wtorek budowy powstanie m.in.: 4,8 km dwujezdniowej trasy po trzy pasy w każdą stronę, 7 wiaduktów drogowych (w tym estakada nad węzłem de Gaulle?a o długości 140 m) wiadukt nad torami, 2 kładki i 2 tunele dla pieszych, połączenia z drogami i ulicami, ekrany akustyczne o długości 3,9 km i 2-5 m wysokości.

Aby przygotować miejsce dla DTŚ w Zabrzu, w ostatnich latach wyburzono tam 80 budynków i wybudowano 382 nowe mieszkania na sąsiadującym z trasą osiedlu Jodłowa. Poniesione do tej pory nakłady to ok. 135 mln zł. Cały teren budowy odcinków Z1 i Z2 został już udostępniony wykonawcy. We wtorek pierwsze maszyny prowadziły prace ziemne.

Choć w przetargu na budowę dwóch pierwszych zabrzańskich odcinków DTŚ najtańszą ofertę (274 mln zł) złożyło konsorcjum Polimex- Mostostal, jego zwycięstwo oprotestował, wskazując na błędy formalne, Budimex-Dromex, który zaproponował drugą cenę - 299 mln zł. Konsorcjum to w sierpniu wywalczyło wygraną w przetargu przed sądem.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Obecnie czynna na długości 15,7 km - od granicy Zabrza i Rudy Śląskiej do węzła z trasą S-86 w Katowicach. Połączy 6 miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego, lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozpoczęto budowę zabrzańskich odcinków trasy średnicowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!