XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rozpoczęto budowę brakujących fragmentów DTŚ w Zabrzu

Rozpoczęto budowę brakujących fragmentów DTŚ w Zabrzu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budowę dwóch brakujących fragmentów Drogowej Trasy Średnicowej rozpoczęto w czwartek na terenie Zabrza. Niespełna trzykilometrowy odcinek trasy od centrum miasta do granicy z Gliwicami ma być gotowy do końca kwietnia 2014 r.

Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje liczący ok. 20 km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Do zbudowania pozostaje jeszcze ok. 11,3 km "średnicówki" - przez Zabrze i Gliwice.

Wykonawcą dwóch brakujących fragmentów "średnicówki" w Zabrzu jest konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Umowa opiewa na 184,1 mln zł. W ramach kontraktu zbudowane zostaną dwa tzw. projektowe odcinki Z3 i Z4 na terenie Zabrza. Sięgają one od istniejącego węzła trasy przy ul. De Gaulle'a w centrum miasta do granicy Gliwic. Ich łączna długość to 2950 m.

Prawie w całości trasa pobiegnie przez teren leśny - w obrębie zabrzańskiego Parku Powstańców. Zgodnie z projektem, będzie to trzypasmowa bezkolizyjna trasa o prędkości dopuszczalnej 80 km/h w części położonej bliżej centrum Zabrza oraz 100 km/h na niespełna kilometrowym odcinku bliżej granicy Gliwic.

Na tym fragmencie zaplanowano tylko jeden węzeł - łączący trasę poprzez mniej więcej 700-metrowy dwukierunkowy łącznik - z ul. Roosevelta w Zabrzu i będącą jej przedłużeniem ul. Sikorskiego w Gliwicach. W ramach tego kontraktu powstanie też jeden tunel drogowy (w ciągu ul. Jaskółczej), most nad potokiem Guido oraz wiadukt nad linią kolejową - o łącznej długości ponad 400 m.

"To bardzo ciekawe inżynierskie zadanie. Wydawałoby się, że to są tylko 3 km drogi. Ale te trzy kilometry to m.in. 1 mln m sześc. nasypów, ponad 17 tys. m kw. murów oporowych czy 0,5 mln m kw. różnego rodzaju wzmocnień - geosyntetyków, rusztów, membran itd." - mówił w czwartek wiceprezes spółki Eurovia Polska Arkadiusz Kierkowicz.

Jak powiedział PAP prezes koordynującej inwestycję spółki DTŚ SA Marian Hacuś, kontrakt na budowę pierwszego odcinka trasy w Gliwicach, nazwanego G1 (2,8 km) powinien zostać podpisany w pierwszej połowie lipca. Odcinek ten sięgnie od granicy Zabrza i Gliwic do gliwickiej ulicy Kujawskiej - łącząc się węzłem m.in. z autostradą A1. Wykonawcą G1 będzie firma Skanska (za 244,6 mln zł brutto).

Przedstawiciele DTŚ przypomnieli w czwartek, że z kontraktów na odcinki Z3 i Z4 oraz G1 wyłączono wycinkę drzew, którą przeprowadzono - zgodnie z przepisami - do końca lutego. Dzięki temu wykonawcy otrzymują tereny w całości przygotowane do budowy.

Spółka DTŚ SA ma już pozwolenia na budowę ostatniego odcinka DTŚ - G2, który w całości będzie liczył 5,6 km. Prowadząc m.in. 500-metrowym tunelem przez śródmieście Gliwic ta część trasy sięgnie od ul. Kujawskiej do skrzyżowania z DK-88 w rejonie ul. Portowej. Postępowanie przetargowe na budowę G2 ma rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku.

Jeśli przetarg na odcinek G2 udałoby się przeprowadzić jeszcze w 2012 r., przy równoległym prowadzeniu prac na wszystkich odcinkach, trasa w Zabrzu i Gliwicach mogłaby być gotowa częściowo w 2014 r., a w całości - w pierwszej połowie 2015 r.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ będą finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów - na odcinki Z3 i Z4 Zabrze dokłada ok. 3,7 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozpoczęto budowę brakujących fragmentów DTŚ w Zabrzu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!