Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rośnie poparcie dla szlaku Via Carpatia

Autor: WNP.PL (TE)
21-06-2016 10:21
Rośnie poparcie dla szlaku Via Carpatia

S19 Stobierna - Rzeszów

Fot. GDDKiA

Ivaylo Moskovski, minister transportu, komunikacji i technologii informatycznych Republiki Bułgarii, podpisał oświadczenie o przystąpieniu do Deklaracji Łańcut II, która dotyczy intensyfikacji współpracy na rzecz rozbudowy korytarza Via Carpatia oraz aktualizacji jego przebiegu.

- Polska wraz z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej zaangażowana jest w rozwijanie międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia, który w ramach negocjacji wytycznych UE dla sieci TEN-T z Komisją Europejską w 2013 r. został uwzględniony jako element tej sieci - przypomniało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Priorytetowy szlak

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego łączącego kraje północy z południem Europy. Ma ono integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Do współpracy ws. szlaku przystąpiły też Ukraina i Turcja.

Celem Deklaracji Łańcut II jest potwierdzenie wysokiej rangi korytarza, w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu, przy kolejnej aktualizacji sieci.

Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych.

Wzmocnienie współpracy pomiędzy krajami, przez które przebiega korytarz, ma pomóc w ubieganiu się o środki europejskie, w tym o środki w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility).

W Polsce

Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg S61, DK8 i S19, które biegną m.in. przez Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.

Via Carpatia w Polsce w większości został włączony do sieci kompleksowej TEN-T. Odcinek Lublin - Rzeszów, ze względu na wysoki poziom ruchu, został zakwalifikowany do drogowej sieci bazowej TEN-T.

Wyjątkiem jest odcinek drogi krajowej nr 8 Augustów - Korycin, który nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe.

Skala europejska i polska

W 2015 r. Komisja Europejska opublikowała analizę, w której oszacowała potrzeby inwestycyjne związane z rozwojem dziewięciu głównych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) na 700 mld euro do 2030 r.

Z tej kwoty na Polskę przypada 20 mld euro. Przez nasz kraj przechodzą dwa główne korytarze TEN-T. Pierwszy łączy Bałtyk z Adriatykiem - od polskich portów przez Czechy, Słowację, Austrię i Słowenię do Włoch.

Natomiast drugi korytarz biegnie od Morza Północnego do krajów bałtyckich - z państw Beneluksu przez Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię do Finlandii.

Podczas niedawnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa, informował, że MIB przygląda się możliwościom pozyskania z funduszy planu Junckera części finansowania szlaku Via Carpatia.

Zobacz więcej: Wyzwanie dla Polski i Europy - spójna sieć drogowa i kolejowa

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP