PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rok posuchy na kolejowym rynku inwestycyjnym

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-05-2016 08:18
Rok posuchy na kolejowym rynku inwestycyjnym
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

W tym roku wartość prac modernizacji linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK, nieco tylko przekroczy 4 mld zł. Będzie to o ponad połowę mniej, niż ich wartość w 2015 roku.

Będzie to także mniej, niż deklarował poprzedni zarząd PLK (4,8 mld zł) i wstępnie obecny (4,3 mld zł).
Okazało się, że szafy z nowymi projektami były bardziej puste, niż wstępnie sądzono. Ponadto o nowych projektach decyduje brak studium wykonalności. 

Tak dużej skali zapaść kolejowego rynku inwestycyjnego silnie wpłynie na sytuację finansową firm budowlanych oraz dostawców materiałów. W tym roku i co najmniej do połowy przyszłego, muszą redukować zdolności usługowe i wytwórcze.

Problemem jest też to, że w latach 2018-20 spodziewany jest szczyt zleceń PLK, co wymaga ponownej odbudowy zdolności produkcyjnych firm.

Przy okazji korygowanego przez rząd Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, warto zastanowić się nad efektywnością inwestowanych środków, a nie tylko zabiegać o maksymalny „przerób”, aby stracić środków pomocowych UE.

Spory budzi też nadal prywatyzacja spółki PKP Energetyka i jej skutki dla funkcjonowania kolei w Polsce.

O tym m.in. dyskutowano podczas sesji pt. "Infrastruktura kolejowa w Polsce" w trakcie VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Diagnoza

Zapowiadana w ub. roku przez zarząd PKP PLK wielka ofensywa inwestycyjna nie wystartowała, prawda ta była wręcz ukrywana – mówił Piotr Stomma, wiceminister budownictwa i infrastruktury.

Dopiero nowy zarząd spółki nadal ustala fakty i systematycznie porządkuje nowe projekty, wspólnie w MIB i CUPT, z którymi ma gorące linie. Minister ds. transportu ma tylko możliwości oddziaływania poprzez nadzór właścicielski.

- Resort pracuje natomiast nad korektą programu rozwoju kolei do 2023 roku, który w czerwcu zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów - zapowiedział wiceminister. - Pracujemy też nad weryfikacją wieloletniego planu utrzymania infrastruktury, którego przygotowanie rozpoczęli poprzednicy.

Według wstępnych ocen, wieloletni program utrzymaniowy miałby budżet przekraczający 40 mld zł.

Wiceminister powiedział, że MIB musi przygotować też nowy plan certyfikacji środków unijnych, przyjęty w połowie 2015 roku, w oparciu o dane z końca 2014 r.

- A ponieważ wykonanie zadań daleko obiegło od planów, musimy zmienić też dokument implementacyjny, co oznacza później renegocjacje z Komisją Europejską – dodał Stomma.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PLK, potwierdził, że nowy zarząd zastał puste szuflady z nowymi projektami.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 834 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP