Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rok 2012 - punkt zwrotny polskiego budownictwa

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
26-12-2011 08:47
Rok 2012 - punkt zwrotny polskiego budownictwa
Fot. Fotolia

Nadchodzący rok będzie w polskim budownictwie mijał pod znakiem finalizowania i rozliczania dużych inwestycji drogowych, które zapewne już nigdy nie osiągną w przyszłości tak ogromnej skali. Z drugiej strony branża może liczyć na rozstrzygnięcie przetargów na budowę nowych bloków energetycznych o wartości nawet ponad 40 mld zł.

Nie ulega wątpliwość, że Polska to jeden z największych placów budowy w Europie, czego zasługą są głównie prowadzone projekty infrastrukturalne.
W 2011 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planowała pierwotnie rozliczyć faktury za budowę dróg o wartości ok. 34 mld zł. Ostatecznie ta suma okazała się o blisko 8 mld zł mniejsza, co było spowodowane głównie opóźnieniami w realizacji kontraktów. Mimo tego wydatki na inwestycje i tak wzrosły w stosunku do ubiegłego roku o ponad 30 proc. i były największe w historii.

Choć projekty drogowe są głównym motorem napędowym budownictwa, to również pozostałe sektory notują przyzwoitą dynamikę wzrostu. W sumie od stycznia do listopada 2011 r. produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 16,6 procent w stosunku do analogicznego okresu 2010 r.

Na 2012 rok drogowa dyrekcja planuje wydatki inwestycyjne na poziomie 29,3 mld zł, co oznaczałoby kolejny rekord, ale tym razem już najpewniej ostatni w tym sektorze. W ramach obecnej perspektywy unijnego budżetu nie zostanie już podpisane zbyt wiele nowych kontraktów, a nie wiadomo jeszcze jakimi środkami na infrastrukturę Polska będzie dysponowała w budżecie UE na lata 2014-2020.

Z pewnością 2012 rok będzie oznaczał początek trudnej restrukturyzacji dla spółek, które w ostatnich latach skupiły swój potencjał w drogownictwie. Zwłaszcza, że rentowności drogowych zleceń, pozyskanych w warunkach ostrej konkurencji, zaszkodziły później jeszcze m.in. wzrosty cen materiałów, a także długie terminy regulowania płatności przez GDDKiA.

W skrajnych przypadkach, jak chociażby chińskiego Covecu, czy polsko-macedońskiego konsorcjum NDI-SB Granit, skończyło się to zejściem z budowy odcinków autostrad. Niemniej można uznać, że stosunki pomiędzy wykonawcami a zamawiającym uległy pewnej poprawie.

Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, w rozmowie z wnp.pl wskazał, że po problemach Covecu na budowie autostrady A2 nastąpił pewien przełom mentalnościowy w drogownictwie. GDDKiA widząc problemy z płynnością finansową firm budowlanych zaczyna traktować generalnych wykonawców w bardziej partnerski sposób i przyspiesza płatności faktur. To z kolei ma niebagatelny wpływ na kondycję podwykonawców oraz dostawców maszyn i materiałów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP