Rok 2011 obrodził inwestycjami infrastrukturalnymi na Śląsku

Rok 2011 obrodził inwestycjami infrastrukturalnymi na Śląsku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowe odcinki autostrady A1 i Drogowej Trasy Średnicowej, pierwsza od lat modernizacja głównej linii kolejowej, rozbudowa lotniska i prace w katowickim Kwartale Kultury - to najciekawsze w woj. śląskim wydarzenia związane z inwestycjami infrastrukturalnymi w 2011 r.

Arterią o najwyższych parametrach budowaną w woj. śląskim jest autostrada A1, powstająca na odcinku od granicy z Czechami w Gorzyczkach do międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach. W kwietniu otwarto odcinek A1 między Rowniem pod Żorami i Świerklanami pod Wodzisławiem Śląskim (6 km - część kontraktu Bełk-Świerklany za 1,1 mld zł). We wrześniu otwarto zbudowany za 1,1 mld zł odcinek A1 między węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Maciejów (6 km). 22 grudnia oddano kolejny 8-kilometrowy odcinek Maciejów - Wieszowa (do węzła Zabrze Północ).

Pozostałe budowane odcinki autostrady A1 w woj. śląskim powinny być gotowe w maju 2012 r. Chodzi o fragment ze Świerklan do Gorzyczek (18 km - obecny kontrakt na dokończenie prac za 555 mln zł), a także 12 km z Wieszowy do Piekar Śląskich (kontrakt Maciejów-Piekary za 1,3 mld zł) oraz 16 km z Piekar do Pyrzowic (za 1,83 mld zł).

Na razie nie wiadomo, kiedy miałaby ruszyć budowa ponad 180 km autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. Obecne plany przewidują finansowanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Nie jest też znany termin realizacji ani perspektywy finansowania planowanego przez PKP PLK połączenia kolejowego z Katowic do lotniska w Pyrzowicach. Najbliższa realizacji wydaje się przewidziana do 2015 r. budowa drugiej jezdni otwartego w 2006 r., 8-km ekspresowego połączenia Pyrzowic z drogą krajową nr 1.

Inwestycje te wiążą się z dynamicznym rozwojem Katowice Airport. Katowickie lotnisko w Pyrzowicach w tym roku pobiło swój dotychczasowy rekord, w grudniu odprawiając 2,5-milionowego od stycznia pasażera. Na lotnisku trwają prace przy wartej 81 mln zł budowie nowej płyty postojowej i modernizacji dróg kołowania. Wiosną 2012 r. do użytku zostanie oddany nowy hangar do obsługi technicznej za 26 mln zł. Jesienią rozpoczęła się rozbudowa i modernizacja starego terminalu pasażerskiego, który za 11 mln zł zostanie do maja 2012 r. powiększony o ok. 1 tys. m kw. W przygotowaniu jest budowa nowego pasa startowego.

Zapowiedzią poprawy jakości infrastruktury kolejowej na terenie woj. śląskiego są rozpoczęte w listopadzie pierwsze prace przy unijnym projekcie modernizacji linii kolejowej E30 między Sosnowcem, a Krakowem. Od jesieni ub. roku w centrum Katowic trwa budowa nowego dworca kolejowego (ma być gotowy w maju 2012 r.) wraz z centrum przesiadkowym (do czerwca 2012) i kompleksem handlowym (drugi kwartał 2013 r.) Głównym inwestorem jest firma Neinver Polska, kontrakt z głównym wykonawcą opiewa na 240 mln euro. Niezależnie od nowego obiektu PKP PLK modernizuje perony i tory przy nich.

Wraz z budową nowego dworca kolejowego samorząd Katowic modernizuje układ komunikacyjny w centrum miasta - pod kątem obsługi pasażerów, ale też oczekiwanej od lat przebudowy strefy od Rynku po rondo przy Spodku. W grudniu wybrano wykonawcę przebudowy infrastruktury tramwajowej w tym rejonie (28 mln zł), do marca planowany jest przetarg na przebudowę układu drogowego. Przestrzeń Rynku zostanie przebudowana w ramach tego samego kontraktu (szacowanego na ponad 200 mln zł), jednak w drugiej kolejności - po wyborze projektu, na który miasto planuje ogłosić w najbliższych tygodniach konkurs. Harmonogram zakłada zakończenie prac w tym rejonie do 2015 r.

Sąsiednim - ważnym dla rozwoju miasta - obszarem jest położony za katowickim Spodkiem tzw. Kwartał Kultury. To teren byłej kopalni "Katowice", na którym powstają: nowa siedziba Muzeum Śląskiego (budowa od lipca 2011 r. - do marca 2013 r., kontrakt za 206 mln zł) Międzynarodowe Centrum Kongresowe (wykonawca wyłoniony w październiku - koszt 252 mln zł, termin - maj 2013 r.) oraz siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (wykonawca wybrany w grudniu, koszt - 191 mln zł, termin - 2013 r.). Również tam miasto przebudowuje sieć drogową (za ok. 100 mln zł).

W budowie nowego Muzeum Śląskiego partycypuje samorząd woj. śląskiego. Głównym obciążeniem inwestycyjnym władz województwa jest jednak trwający od 2009 r. ostatni etap modernizacji Stadionu Śląskiego. W lipcu przy podnoszeniu konstrukcji dachu obiektu nastąpiła awaria, która przedłuży czas zakończenia inwestycji o co najmniej rok - do końca 2013 r., a o co najmniej kilka milionów złotych podwyższy koszty, przekraczające już 400 mln zł.

Wśród dużych inwestycji prowadzonych przez lokalne samorządy znajduje się budowa wielofunkcyjnej hali widowiskowo-sportowej Podium w Gliwicach na 16 tys. osób. Jej wybrany w lipcu wykonawca zaoferował cenę 295 mln zł. Umowa - ze względu na opóźnienia wskutek protestów innych oferentów - zostanie prawdopodobnie podpisana z końcem grudnia. Jeśli to się powiedzie, hala powinna być gotowa wiosną 2014 r.

Kluczową arterią drogową dla miast aglomeracji katowickiej jest trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa. W czerwcu tego roku do istniejącego już wcześniej 15,5 km odcinka od węzła z trasą S86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza dołączono zbudowany za 348 mln zł fragment do centrum Zabrza (5 km). Do zbudowania pozostaje łącznie 15,8 km trasy. Planowane pozostałe fragmenty - wraz z węzłami na autostradzie A1 oraz końcowym na DK-88 w Gliwicach - mają być gotowe w połowie 2014 r.; prace mają ruszyć w 2012 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rok 2011 obrodził inwestycjami infrastrukturalnymi na Śląsku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!