PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rezygnacja z autostrad to tylko straszak Tuska

Autor: The Wall Street Journal Polska
08-05-2008 05:56

Nikt nie chce się przyznać do autorstwa kontrowersyjnego pomysłu budowy dróg ekspresowych zamiast koncesyjnych odcinków autostrad A1 i A2. Jednak jak dowiedział się "The Wall Street Journal Polska", decyzja w tej sprawie miała zapaść kilkanaście dni temu w kancelarii premiera.

Podjęto ją podczas spotkania szefa rządu Donalda Tuska z ministrami: infrastruktury Cezarym Grabarczykiem, finansów Jackiem Rostowskim oraz rozwoju regionalnego Elżbietą Bieńkowską.
Informatorzy "WSJ Polska" twierdzą, że pomysł powstał prawdopodobnie tylko na pokaz. Miał jedynie wzmocnić pozycję rządu w toczących się negocjacjach z koncesjonariuszami. W założeniach jest bowiem mało realny. Co więcej, jego realizacja groziłaby katastrofą.

Według Zbigniewa Kotlarka, prezesa Polskiego Kongresu Drogowego, wykonanie tego planu opóźniłoby budowę tras o 2 – 3 lata, bo tyle czasu zajęłaby procedury pozwalające na podjęcie realizacji inwestycji. Zdaniem byłego ministra transportu Jerzego Polaczka zostałyby również naruszone międzynarodowe ustalenia w sprawie korytarzy drogowych.

Przedstawiciele branży uważają, że koncepcja zamiany autostrad na ekspresówki powstała w najbliższym otoczeniu premiera. Nie ma wątpliwości, że zaskoczyła nawet najbliższych współpracowników ministra Grabarczyka oraz kierownictwo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z informacji, do których dotarł "WSJ Polska", wynika bowiem, że porozumienia z koncesjonariuszami są już prawie gotowe. Według spółki Gdańsk Transport Company mającej budować odcinek z Nowych Marz do Torunia, na uzgodnienie szczegółów i podpisanie umowy wystarczy tydzień. Możliwość sfinalizowania negocjacji potwierdzają także, choć nieoficjalnie, przedstawiciele GDDKiA. Koszt budowy kilometra autostrady na tym odcinku wyniesie 12-13 mln euro.

Blisko finału mają być także rozmowy z Autostradą Wielkopolską. Ale w tym przypadku zasadniczą barierą dla porozumienia jest wybór sposobu finansowania inwestycji. Strona rządowa chce przeforsować bardziej korzystny dla budżetu tzw. system mieszany, który uzależniałby dochody koncesjonariusza od natężenia ruchu na autostradzie. Państwo gwarantowałoby jedynie pewien minimalny poziom wpływów.

Problem w tym, że taki system do tej pory nigdzie nie funkcjonuje. Według koncesjonariusza, odrzucają go także banki, które mają kredytować przedsięwzięcie. Zdaniem osoby zbliżonej do Jana Kulczyka, udziałowca Autostrady Wielkopolskiej, nie daje on spółce szans na finansowe dopięcie. Spółka twierdzi jednak, że jest blisko porozumienia z Ministerstwem Infrastruktury. "Teraz najwięcej będzie zależeć od ministra finansów" – twierdzi informator "WSJ Polska".

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 129 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.