PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rewitalizacja zabytkowych obiektów - czy to wyzwanie się opłaca?

Autor: www.propertynews.pl
10-10-2013 11:20
Rewitalizacja zabytkowych obiektów - czy to wyzwanie się opłaca?

Ufficio Primo

Deweloperzy powierzchni komercyjnej biorą się za coraz trudniejsze przedsięwzięcia związane z rewitalizacją zabytkowych obiektów. Ta droga - choć nieusłana różami - często przynosi biznesowy sukces.

Walka z przeciwnościami
Takie inwestycje jak Manufaktura w Łodzi czy Stary Browar w Poznaniu stały się nowymi wizytówkami miast i zachęciły kolejnych deweloperów do poszukiwania zabytkowych nieruchomości z potencjałem. Jednak adaptacja historycznych budynków na cele komercyjne wymaga nie tylko cierpliwości ze strony inwestora, ale przede wszystkim dodatkowych funduszy na nieprzewidziane zmiany w projekcie, umiejętności współpracy z konserwatorem zabytków oraz przygotowania projektu, który zapewni sukces komercyjny inwestycji. W zamian daje wiele - chociażby najlepsze lokalizacje, w centrach ośrodków.

- W centrum niektórych miast brakuje pustych działek pod projekty biurowe, spełniających oczekiwania deweloperów. Tymczasem zabytkowe kamienice zwykle charakteryzuje bardzo dobra lokalizacja - mówi Mariusz Aleksandrowicz, senior project manager w Dziale Zarządzania Projektami, Jones Lang LaSalle.

Kolejny argument to prestiż, jaki wiąże się z posiadaniem biura w takim obiekcie. - Dla niektórych najemców, np. kancelarii prawnych, siedziba w historycznym, reprezentacyjnym obiekcie w sercu miasta to nie tylko praktyczne rozwiązanie, ale i element budowy marki - przyznaje Mariusz Aleksandrowicz.

Inwestycje komercyjne w obiektach zabytkowych to nie tylko biurowce. Przykłady Manufaktury i Starego Browaru świadczą o tym, że atrakcyjne projekty mogą dotyczyć także centrów handlowych. - Tak jak w przypadku nieruchomości biurowych atutem jest atrakcyjna lokalizacja, a także unikalność projektu i wyjątkowa atmosfera wnętrz, np. w dawnych fabrykach - tłumaczy Mariusz Aleksandrowicz.

Ekspert z JLLS nie ukrywa, iż realizacja projektu komercyjnego w historycznych budynkach obarczona jest bardzo dużym ryzykiem. - Proces projektowy i legislacyjny rewitalizacji jest zdecydowanie bardziej złożony i czasochłonny. Należy się liczyć z potrzebą wprowadzania, często wielokrotnych, zmian do przygotowanej już dokumentacji, aby usatysfakcjonować zarówno inwestora, jak i przedstawicieli urzędu konserwatorskiego. I, co może wydać się nieoczywiste, to właśnie do konserwatora w tym procesie należy ostateczne zdanie - komentuje. Aleksandrowicz zauważa także inne, możliwe komplikacje. - Konieczne jest przygotowanie się na dodatkowe, często trudne do oszacowania na początkowych etapach, wydatki. Precyzyjne i czasochłonne prace odtworzeniowe mogą być niezwykle kosztowne - podsumowuje.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

598 936 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.