Trwająca już rewitalizacja łącznie 60 km linii kolejowych relacji Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze w woj. śląskim otrzymała unijne dofinansowanie - poinformowało w czwartek Ministerstwo Rozwoju. Unijny projekt o wartości 467 mln zł otrzymał 262,5 mln zł dotacji.
To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).
Przetarg na te roboty z ofertą za 373,7 mln zł netto wygrało konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa, ZUE, Strabag i Strabag Rail. Umowa została podpisana w drugiej połowie stycznia br.
Początek rewitalizowanego połączenia to węzeł Chybie - znajdujący się na głównej linii kolejowe Kraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie na północ, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do kolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachód odcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle w pobliżu miejscowości Nędza.
Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchu towarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursują tamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) oraz Rybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantu m.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej do Raciborza).
PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyść w postaci wzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu prac zwiększy się bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a także płynny przejazd pociągów towarowych.
Według informacji z dokumentacji przetargowej prace obejmują m.in. w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice, Żory, Warszowice (obecnie nieczynna) oraz przystanki osobowe i tzw. posterunki odgałęźne: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Piaski (część z przystanków nie jest obecnie używana).
Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, za jeden ze swoich celów w perspektywie finansowej 2014-2020 uważa zwiększenie możliwości przewozów towarowych.
Obecnie PLK prowadzą lub przygotowują szereg inwestycji dot. woj. śląskiego. Prócz połączenia Chybie-Nędza to m.in. trwające już dokończenie modernizacji linii E30 Katowice-Kraków, czy oczekująca na finansowanie z unijnego instrumentu Łącząc Europę (CEF) modernizacja i rozbudowa o kolejne tory silnie obciążonej linii E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice.
Trwają lub rozstrzygnięte zostały juź przetargi dotyczące ważnych dla ruchu towarowego prac na liniach nr: 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle czy na linii nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice.
Na początku maja PLK wybrała też wykonawcę remontu odcinka linii nr 1 między Częstochową a Zawierciem - ostatniej z przeznaczonych do modernizacji części tzw. "wiedenki".