Resort transportu: środki z UE powinny być odblokowane do połowy marca

Resort transportu: środki z UE powinny być odblokowane do połowy marca
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Realnym terminem odblokowania pieniędzy dla Polski na kontrakty drogowe jest połowa marca - uważa wiceminister transportu Patrycja Wolińska-Bartkiewicz. Według resortu rozwoju decyzja Komisji Europejskiej nie oznacza utraty funduszy europejskich przez Polskę.

Komisja Europejska potwierdziła we wtorek, że przerwała wypłaty funduszy UE na projekty drogowe zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach programów Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej. Chodzi o 3,5 mld zł. Rząd o decyzji wstrzymania wypłat funduszy dowiedział się 21 grudnia ub.r. W piątek z KE mają rozmawiać ministrowie rozwoju regionalnego i transportu - Elżbieta Bieńkowska i Sławomir Nowak. Spotkają się oni z unijnym komisarzem Johannesem Hahnem. Czytaj więcej: KE: bez kolejnych płatności na drogi do czasu wzmocnienia kontroli

"Umówiliśmy się z urzędnikami z KE w ten sposób, że po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości przez Polskę, Komisja odblokuje do połowy marca wstrzymane płatności na projekty drogowe" - powiedziała w środę na konferencji Wolińska-Bartkiewicz. Dodała, że to dobrze, iż niezgodne z prawem działania dotyczące zmów przetargowych są w Polsce wykrywane, bo to sygnał dla podmiotów, które takie działania podejmują, że nie będą bezkarne.

Zaznaczyła, że decyzja KE nie oznacza "absolutnie" utraty żadnych środków z funduszy UE przez Polskę. "Sprawa została wykryta przez polskie organy powołane do tego typu czynności. System nasz działa sprawnie, jesteśmy na bieżąco w kontakcie z KE, żeby wyjaśnić sprawę i żeby w jak najszybszym terminie odblokować wstrzymane płatności. Decyzja dla nas jest o tyle bezpodstawna, że chodzi o funkcjonowanie polskiego systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków unijnych, które działa sprawnie" - powiedziała.

Wolińska-Bartkiewicz podkreśliła, że kontrakty na budowę dróg współfinansowane z funduszy UE są prowadzone normalnym trybem; wykonawcy przedstawiają faktury, GDDKiA będzie je rozliczała, a ministerstwo będzie je poświadczać do KE, tak jak do tej pory.

"Refundujemy już środki w ramach tych trzech projektów, których dotyczy akt oskarżenia, na które powołuje się Komisja (...). Część w tych projektach została już zrefundowana, czyli zwrócona przez Komisję do Polski. Nie zamierzamy ich zwracać do czasu wyjaśnienia sprawy (...) i nie przewidujemy, by dalsza refundacja była wstrzymana" - powiedziała wiceminister transportu. Chodzi o rozbudowę drogi ekspresowej na odcinku Jeżewo-Białystok, przystosowanie do parametrów drogi ekspresowej drogi krajowej nr 8 na odcinku Piotrków Trybunalski-Rawa Mazowiecka oraz budowę autostrady A4 Radymno-Korczowa.

Wolińska-Bartkiewicz nie spodziewa się żadnych zatorów w płynności Krajowego Funduszy Drogowego, z którego pieniądze są przeznaczane na budowę dróg.

Wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło powiedział, że MRR o sprawie poinformował Komisję Europejską w 2010 r. "I od tego czasu nie było reakcji komisji, stąd ta decyzja jest nagła i niespodziewana i bez zdania racji" - podkreślił. Ocenił, że polski system audytu i służby antykorupcyjne działają sprawnie. "Na bieżąco współpracujemy z Komisją i wyjaśniamy sprawę" - zapewnił. Czytaj więcej: MRR: decyzja KE nie oznacza utraty funduszy europejskich

Zastępca Generalnego Dyrektora w GDDKiA Magdalena Jaworska powiedziała, że Dyrekcja otrzymała status poszkodowanego w tej sprawie.

W środę rzeczniczka KE ds. polityki regionalnej Shirin Wheeler powiedziała, że zamrożone przez KE fundusze unijne na projekty drogowe w Polsce nie są stracone. Finansowanie może być wznowione, gdy wzmocniony zostanie system kontroli wydatków i zamówień publicznych. Jednak do czasu wyjaśnienia możliwych nieprawidłowości przy przetargach drogowych i wzmocnienia systemu kontroli, KE nie zrefunduje żadnych ewentualnych kolejnych płatności dotyczących projektów drogowych zarządzanych przez GDDKiA i realizowanych w ramach programów operacyjnych Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej - poinformowała PAP Wheeler.

KE chce, by Polska dokonała "rewizji systemu kontroli zarządzania", by ograniczyć ryzyko powtórki takich sytuacji. "Chodzi dokładnie o system zamówień publicznych. To, czego oczekujemy, to jego wzmocnienie oraz lepsze, poważne, szczelne kontrole. Wtedy będziemy mogli wznowić płatności" - oświadczyła Wheeler.

Przyznała, że polskie władze już podjęły kroki w tej sprawie i nie ma powodu, by ta sprawa nie została rozwiązana "stosunkowo szybko". Formalnie nasz kraj ma pół roku na reakcję na pismo, które zostało wysłane 21 grudnia. Jeśli działania w tym czasie nie byłyby przeprowadzone i nie satysfakcjonowały KE wówczas fundusze musiałby być zawieszone.

Zamrożone fundusze to część z 11,5 mld euro środków programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. KE zdecydowała się przerwać 8 płatności na sumę około 3,5 mld zł. W przypadku jednego projektu, w którym jest pewność co do zmowy, KE chce wycofania 100 proc. środków. Ale nie oznacza to, że pieniądze mają wrócić do Brukseli; mogą być ponownie użyte w innym projekcie w tym samym programie.

To nie pierwsze wstrzymanie funduszy unijnych dla Polski. Na początku ubiegłego roku Komisja Europejska wstrzymała wypłatę 312 mln euro (ponad 1,3 mld zł) dla Polski z programu Innowacyjna Gospodarka. Przedstawiciele KE tłumaczyli wówczas, że taka sytuacja zdarza się "niezwykle często" w wielu krajach członkowskich. Pieniądze są odblokowywane po wyjaśnieniu wątpliwości - tak było też w przypadku wstrzymania pieniędzy dla Polski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Resort transportu: środki z UE powinny być odblokowane do połowy marca

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!