PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Resort infrastruktury szuka dodatkowych środków na budowę dróg

Autor: PAP
30-06-2016 18:01
Resort infrastruktury szuka dodatkowych środków na budowę dróg
Fot. PTWP

Środków na realizację programu budowy dróg krajowych do 2023 r. zabraknie - zapewnił w czwartek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Podkreślił, że MIB szuka dodatkowych możliwości finansowania tego programu m.in. w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Jak mówił Szmit, w ramach szukania dodatkowych pieniędzy resort analizuje kilka rozwiązań. "Pierwsza to możliwość zwiększenia finansowania przez Krajowy Fundusz Drogowy (KFD). Druga możliwość to szeroko rozumiane fundusze europejskie. Trzecia - to zastosowanie komercyjnego finansowania, czyli partnerstwo publiczno-prywatne, a czwarta możliwość to drogowa spółka specjalnego przeznaczenia" - tłumaczył Szmit na konferencji prasowej w BGK.
MIB analizuje, która z tych możliwości jest najszybsza w realizacji i jakie mogłaby przynieść efekty. "Myślę, że mamy zapewnienie BGK, że KFD będzie wykonywał wszystkie swoje zadania, poszukiwał nowych źródeł finansowania i liczymy, że tak jak do tej pory będzie tym głównym źródłem zasilania budownictwa drogowego w Polsce" - wskazał wiceminister infrastruktury.

Włodzimierz Kasprzak z BGK przypomniał, że KFD jest w 80 proc. zasilany z wpływów z opłaty paliwowej. "To ok. 4 mld zł rocznie (według stawek z 2016 r. - PAP)" - powiedział.

Fundusz - mówił Kasprzak - jest też finansowany z poboru opłat za korzystanie z dróg i w ten sposób pozyskiwanych jest ok. 1,5 mld zł rocznie. Podał też, że z innych opłat drogowych (m.in. grzywny, kary) pochodzi ok. 400 mln zł rocznie. "To są bezzwrotne, czyli także bezkosztowe źródła finansowania Krajowego Funduszu Drogowego" - wyjaśnił. Bezzwrotnymi okresowymi źródłami zasilania Funduszu są też - jak zaznaczył - pieniądze unijne.

Kasprzak przyznał, że KFD korzysta też ze źródeł zwrotnych. Chodzi o kredyty, które dają 2-5 mld zł rocznie i obligacje, z których pochodzi ok. 8 mld zł rocznie. Dodał, że w razie potrzeby BGK zasila fundusz drogowy także własnymi środkami. Zauważył też, że wydatki KFD, które są przeznaczone na budowę dróg, mogą stanowić rocznie nawet ponad 20 mld zł.

Resort nie wyklucza zwiększenia wydatków na drogi z budżetu państwa - z obecnych ok. 3,1 mld zł do nieco ponad 5 mld zł w 2017 r. i następnych latach. Szmit zastrzegł jednak, że na razie są to plany.

Wiceminister infrastruktury przypomniał, że na początku roku w resorcie został powołany komitet sterujący, złożony z przedstawicieli branży. Wypracował on szereg rekomendacji, które mogą przynieść oszczędności w budowie dróg. Szmit ocenił, że przetargi na inwestycje drogowe według opracowanych rekomendacji będą mogły być ogłaszane jesienią br. "Myślę, że następna faza podpisywania i ogłaszania przetargów to będzie jesień tego roku. To musi być już (...) w nowym reżimie technologicznym, według nowych zasad organizacyjnych, abyśmy realnie zaczęli budować drogi taniej" - powiedział.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 704 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP