Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Publiczne miliardy na obwodnicę Warszawy zamiast prywatnych

Autor: wnp.pl (TE)
16-10-2013 08:40
Publiczne miliardy na obwodnicę Warszawy zamiast prywatnych

Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Budowa południowej obwodnicy Warszawy mogłaby zostać dokończona w formule partnerstwa publiczno-prywatnego - ocenił dla portalu wnp.pl Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Tymczasem państwo nie bierze takiej opcji pod uwagę.

Styliński przypomniał, że według niedawnych zapowiedzi rządu budowa trasy zostanie ukończona do 2019 r. Problem w tym, że nie będzie można z niej zjechać w kierunku Krakowa i Trójmiasta, gdyż strona publiczna nie jest w stanie zapewnić środków na wszystkie inwestycje.
Zobacz więcej: Rząd obiecuje do 2019 r. skończyć obwodnicę Warszawy

Jednocześnie Styliński zaznaczył, że dotąd w zasadzie żadne rządowe projekty drogowe nie zostały ukończone w deklarowanych terminach, albo zostały ukończone w stopniu niepełnym.

- Przykładem pozostaje chociażby autostrada A2 w okolicach Warszawy, która znacznie ponad rok po otwarciu wciąż jest nieskończona - nie ma stacji benzynowych, nieliczne drzewa uschły a inne nasadzenia w ogóle nie zostały poczynione. Wreszcie, opłaty z tej trasy, które miały zasilać Krajowy Fundusz Drogowy i finansować nowe inwestycje, nie są pobierane. To straty rzędu kilkuset tysięcy złotych dziennie - wskazał prezes.

Podkreślił, że w ostatnich latach jedynymi dużymi projektami drogowymi, które zostały ukończone w pełnym zakresie i w terminie, są autostrady A1 Grudziądz - Toruń oraz A2 Nowy Tomyśl - Świecko. Ich inwestorem były prywatne firmy, a nie Skarb Państwa.

Model partnerstwa publiczno-prywatnego, analogiczny do modelu zastosowanego na tych obu odcinkach, GDDKiA zamierzała zastosować w minionym okresie również w stosunku do autostrady A1 Tuszyn - Stryków.

- Natomiast wcześniej dość szczególne koncesje były rozważane dla autostrad A2 Stryków - Konotopa oraz A1 Stryków - Pyrzowice. W każdym z tych przypadków bez powodzenia, aczkolwiek trzeba przyznać, że oba te odcinki nie były możliwe do zrealizowania z odmiennych powodów i to pomimo wybrania firm, z którymi były prowadzone finalne negocjacje - wskazał Styliński.

- Szczególne znaczenie ma jednak dokładna analiza przyczyn niepowodzenia projektu A1 Tuszyn - Pyrzowice. Może ona bowiem pozwolić na wyprowadzenie istotnych konkluzji, które w dalszej kolejności mogłyby umożliwić odmienne podejście do realizacji systemu drogowego wokół Warszawy. Do tego może przede wszystkim zapewnić zrealizowanie zarówno obwodnicy w ciągu dróg S17 i S2, jak i wylotówek na S7 - zaznaczył.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP