PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PSWNA: rezygnacja z dróg z betonu to 1,2 mld zł oszczędności

Autor: wnp.pl (TE)
06-08-2015 11:19
PSWNA: rezygnacja z dróg z betonu to 1,2 mld zł oszczędności
Fot. DSS

Rezygnacja z zastosowania technologii betonowej do budowy ok. 810 km dróg szybkiego ruchu pozwoliłoby wygenerować oszczędności na poziomie co najmniej 710 mln zł na etapie budowy oraz 1,24 mld zł w zakresie kosztów budowy oraz w okresie 30-letniej eksploatacji - twierdzi Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.

To kolejny głos w dyskusji, w której argumentami przerzucają się zwolennicy i przeciwnicy budowy dróg o nawierzchni betonowej. Ledwo wczoraj publikowaliśmy stanowisko Stowarzyszenia Producentów Cementu, które podkreślało, że informacje przekazywane przez PSWNA bywają „nieprawdziwe i tendencyjne”.
Zobacz więcej: Kolejna odsłona sporu ws. budowy 810 km dróg betonowych

W kolejnym stanowisku PSWNA zaznaczyło, że nie zgadza się wyliczeniami GDDKiA, która uzasadniała wybór technologii betonowej do budowy ok. 810 km dróg m.in. oszczędnościami na poziomie ok. 635 mln zł.

- Zgodnie z analizą kosztów budowy dwóch wariantów nawierzchni (asfaltowej i betonowej), przeprowadzoną w czerwcu 2015 r. przez ekspertów PSWNA na podstawie aktualnych cen ofertowych z drugiego kwartału 2015 r., koszt budowy 1 km drogi ekspresowej w technologii asfaltowej dla wybranego referencyjnego odcinka w lokalizacji Częstochowa - Jędrzejów wynosi 4 032 000 zł, a koszt budowy 1 km drogi ekspresowej w technologii betonowej odpowiednio 4 909 380 zł - podało PSWNA.

- Koszt budowy 809-kilometrowego odcinka wynosi więc: 3 261 888 000 zł dla technologii asfaltowej oraz 3 971 688 420 zł dla cementowej. Jest to oszczędność rzędu 709 800 420 zł na korzyść technologii asfaltowej - dodało.

Zaznaczyło również, że za asfaltem przemawia analiza ekonomiczna, przeprowadzona w czerwcu 2015 r. na zlecenie PSWNA przez firmę Abakk.

- W oparciu o dostępne informacje o kosztach jednostkowych, scenariuszach utrzymaniowych i prognozach przepływów pieniężnych projektu inwestycyjnego wykonanego w technologii asfaltowej i cementowej na drodze ekspresowej na okres 30 lat wynika, że technologia asfaltowa wykonania nawierzchni ekspresowej jest bardziej uzasadniona z punktu widzenia kosztów ekonomicznych i społecznych zarówno w kontekście budowy jak i utrzymania inwestycji - stwierdziło PSWNA.

- Koszt budowy 1 km drogi ekspresowej i utrzymania jej przez 30 lat wynosi 10 900 000 zł dla technologii asfaltowej, a 12 435 000 dla technologii betonowej. Co przy budowie 809 km drogi i jej 30-letniego utrzymania przekłada się na oszczędność rzędu 1 mld 241 mln zł - dodało.

KOMENTARZE (15)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP