Przyszła moda na hotele i biurowce

Przyszła moda na hotele i biurowce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ceny mieszkań w miastach spadły w ciągu roku nawet o 30 proc. Kwitnie rynek nieruchomości komercyjnych.

Trwa hossa na rynku nieruchomości - pisze "Parkiet". Deweloperów do inwestowania nie zniechęciły ostatnie spadki cen w budownictwie mieszkaniowym. Ze względu na duże zapotrzebowanie na powierzchnie biurowe, handlowe i logistyczne skierowali swoją uwagę na nieruchomości przeznaczone na cele komercyjne.

Krzysztof Bartuś, prezes Instytutu Analiz Monitor Rynku Nieruchomości, wskazuje trzy segmenty rynku, w których panuje obecnie największe ożywienie. - W tej chwili jest duże zapotrzebowanie na centra logistyczne, powierzchnie biurowe klasy A oraz obiekty hotelarsko-gastronomiczne - mówi Bartuś.

- Korekta cen mieszkań jest dosyć głęboka, więc część inwestorów zainteresowała się innymi segmentami rynku - mówi Marcin Gołębiowski, dyrektor RedNet Consulting. - Wiele projektów modyfikuje się na etapie przygotowania lub nawet realizacji. Powiększa się powierzchnię komercyjną i ogranicza liczbę budowanych mieszkań - potwierdza Bartuś. Tłumaczy, że polega to na przeznaczeniu pierwszych trzech kondygnacji budynków na hotele i hostele.

- Zmienia się też przeznaczenie budowanych apartamentowców. Część z nich dostosowuje się obecnie do standardu apartamentów na wynajem dla turystów - dodaje prezes IA MRN. Jego zdaniem, tak samo jest na rynku wtórnym, gdzie inwestorzy przystosowują do wynajmu mieszkania w starych kamienicach. - Na przykład wyludnia się historyczne centrum Krakowa, gdzie wiele lokali umieszczono w sieci hosteli i hoteli oferujących miejsca noclegowe przez internet - mówi Bartuś.

Eksperci podkreślają, że w Polsce cały czas za mało jest powierzchni logistycznej i biurowej. - Firmy się rozwijają, więc potrzebują coraz większych biur o wysokim standardzie - informuje szef IA MRN. Zdaniem Bartusia, największym klientem deweloperów oferujących biurowce są firmy komputerowe i księgowe.

- Większość powierzchni w biurowcach klasy A jest zarezerwowana już na wczesnym etapie budowy. Najemcy coraz chętniej korzystają z umów przednajmu, podpisując je nawet na 2-3 lata przed przeprowadzką do nowego biura - dodaje Tomasz Cudowski, wicedyrektor działu badań rynkowych i doradztwa w Jones Lang LaSalle. Ciągle opłaca się także inwestować w centra logistyczne. - To jest bardzo chłonny rynek, który będzie się rozwijać jeszcze szybciej, gdy tylko nadrobimy zaległości w budowie dróg ekspresowych i autostrad - uważa Cudowski.

Jaka jest skala zmian na rynku mieszkań? Analitycy podkreślają, że najbardziej spadły ceny na rynku wtórnym.

- W 2008 r. nastąpiła korekta cen na rynku mieszkań, ale jest ona bardziej zauważalna w przypadku lokali o niższym standardzie - mówi Marcin Gołębiowski. Jego zdaniem, ceny transakcji (czyli ceny zakupu mieszkań) znacznie odbiegają od podawanych w ofertach. - W tej chwili w miejscach, w których jest duża podaż nowych apartamentów i mieszkań, na przykład w Wilanowie, można wynegocjować nawet 20-proc. rabat - ujawnia Gołębiowski. Jego zdaniem, kupujący mieszkanie w Warszawie zamiast jak dotychczas zapłacić 9,5 tys. zł za mkw., zapłaci średnio 8 tys. zł. Jeszcze większe różnice występują na rynku wtórnym.

- Używane mieszkania w blokach z wielkiej płyty można kupić nawet 30 proc. taniej, niż domaga się na początku negocjacji sprzedający - stwierdza Gołębiowski. Tłumaczy, iż wynika to z dużej podaży lokali o wyższym standardzie. - Jeszcze rok czy dwa lata temu kupowano wszystko, co pojawiło się na rynku. Teraz można przebierać w ofertach - mówi Gołębiowski. Nieco inaczej jest w Krakowie. Tutaj decyduje bardziej cena niż standard budownictwa. - Mieszkania na rynku wtórnym w historycznym centrum miasta staniały o 15 proc. w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, czyli dwa razy więcej niż w dużych sypialniach Krakowa, takich jak Nowa Huta - mówi Piotr Krochmal z IA MNR. Dodaje, że ceny nowych mieszkań w tym samym czasie spadły o około 10 proc. Kolejne 10 proc. można wynegocjować przed podpisaniem umowy z deweloperem.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przyszła moda na hotele i biurowce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!