PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przy zakupie używanego mieszkania - targuj się

Autor: PAP
19-03-2012 16:23

Kupującym udaje się utargować nawet 12 proc. ceny wyjściowej mieszkania na rynku wtórnym w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście i Łodzi - wynika z danych analityków.

Analiza transakcji przeprowadzonych przez klientów agencji nieruchomości Metrohouse pokazuje, że ceny transakcyjne używanych mieszkań w dalszym ciągu spadają. Największe różnice między cenami ofertowymi i transakcyjnymi w ciągu ostatnich trzech miesięcy zanotowano w Gdyni (12,2 proc.), we Wrocławiu (7,1 proc.), Krakowie (6,6 proc.), Łodzi (6,1 proc.), Warszawie (6 proc.) i Gdańsku (5,3 proc.). Najmniejsze szanse na istotne negocjacje cen mają nabywcy w Poznaniu, gdzie różnica pomiędzy ceną ofertową a transakcyjną wyniosła tylko 3,4 proc.
Zdaniem analityków korekty cen są pokłosiem ograniczeń w dostępie do kredytów, ale także zmian w preferencjach kupujących, którzy coraz częściej wybierają mieszkania w stanie do remontu, o niskim standardzie, gdyż zakup takich mieszkań uprawnia jeszcze do skorzystania z dofinansowania do kredytu hipotecznego w ramach programu "Rodzina na swoim" (decyduje limit cenowy).

"Mniejsze różnice między cenami ofertowymi a transakcyjnymi notujemy w miastach, gdzie dochodzi do większej liczby transakcji" - powiedział PAP Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse.

Analiza transakcji mieszkaniami z rynku wtórnego, w których pośredniczyła agencja nieruchomości Emmerson wskazuje, że w lutym największe upusty cenowe udało się wytargować osobom kupującym najmniejsze mieszkania. W przypadku takich lokali, o metrażu do 40 m kw., średnia obniżka wyniosła 5,3 proc. Nieco mniej, bo równo 5 proc., udało się uzyskać w negocjacjach osobom zainteresowanym największymi mieszkaniami, których powierzchnia przekracza 80 m kw. Z kolei osoby wystawiające na sprzedaż lokale mieszkalne z segmentu od 60 do 80 m kw. były skłonne zejść z początkowej ceny średnio o 4,4 proc.

Pełnomocnik zarządu agencji Emmerson Jarosław Skoczeń zwraca uwagę na to, że najmniejszych obniżek mogli spodziewać się chętni na lokale z segmentu popularnego, a więc tych o powierzchni od 40 do 60 m kw., gdzie rabat wyniósł tylko 3,9 proc.

"Takie mieszkania cieszą się największym wzięciem wśród kupujących, działa tu więc prosty mechanizm prawa popytu i podaży. Chodliwemu towarowi nie trzeba obniżać ceny" - powiedział PAP Skoczeń.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP