PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przy zakupie używanego mieszkania - targuj się

Autor: PAP
19-03-2012 16:23

Kupującym udaje się utargować nawet 12 proc. ceny wyjściowej mieszkania na rynku wtórnym w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście i Łodzi - wynika z danych analityków.

Analiza transakcji przeprowadzonych przez klientów agencji nieruchomości Metrohouse pokazuje, że ceny transakcyjne używanych mieszkań w dalszym ciągu spadają. Największe różnice między cenami ofertowymi i transakcyjnymi w ciągu ostatnich trzech miesięcy zanotowano w Gdyni (12,2 proc.), we Wrocławiu (7,1 proc.), Krakowie (6,6 proc.), Łodzi (6,1 proc.), Warszawie (6 proc.) i Gdańsku (5,3 proc.). Najmniejsze szanse na istotne negocjacje cen mają nabywcy w Poznaniu, gdzie różnica pomiędzy ceną ofertową a transakcyjną wyniosła tylko 3,4 proc.
Zdaniem analityków korekty cen są pokłosiem ograniczeń w dostępie do kredytów, ale także zmian w preferencjach kupujących, którzy coraz częściej wybierają mieszkania w stanie do remontu, o niskim standardzie, gdyż zakup takich mieszkań uprawnia jeszcze do skorzystania z dofinansowania do kredytu hipotecznego w ramach programu "Rodzina na swoim" (decyduje limit cenowy).

"Mniejsze różnice między cenami ofertowymi a transakcyjnymi notujemy w miastach, gdzie dochodzi do większej liczby transakcji" - powiedział PAP Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse.

Analiza transakcji mieszkaniami z rynku wtórnego, w których pośredniczyła agencja nieruchomości Emmerson wskazuje, że w lutym największe upusty cenowe udało się wytargować osobom kupującym najmniejsze mieszkania. W przypadku takich lokali, o metrażu do 40 m kw., średnia obniżka wyniosła 5,3 proc. Nieco mniej, bo równo 5 proc., udało się uzyskać w negocjacjach osobom zainteresowanym największymi mieszkaniami, których powierzchnia przekracza 80 m kw. Z kolei osoby wystawiające na sprzedaż lokale mieszkalne z segmentu od 60 do 80 m kw. były skłonne zejść z początkowej ceny średnio o 4,4 proc.

Pełnomocnik zarządu agencji Emmerson Jarosław Skoczeń zwraca uwagę na to, że najmniejszych obniżek mogli spodziewać się chętni na lokale z segmentu popularnego, a więc tych o powierzchni od 40 do 60 m kw., gdzie rabat wyniósł tylko 3,9 proc.

"Takie mieszkania cieszą się największym wzięciem wśród kupujących, działa tu więc prosty mechanizm prawa popytu i podaży. Chodliwemu towarowi nie trzeba obniżać ceny" - powiedział PAP Skoczeń.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 359 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP