PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przetargi międzynarodowe: ogromny rynek z mikroskopijnym udziałem Polski

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
20-05-2016 18:10
Przetargi międzynarodowe: ogromny rynek z mikroskopijnym udziałem Polski
Fot. Fotolia

Rynek przetargów międzynarodowych, prowadzonych m.in. przez takie organizacje jak ONZ, Bank Światowy czy OECD, w 2014 r. miał wartość ok. 17,3 mld dolarów. Polskie firmy pozyskały z tego zaledwie 0,01 proc.

Takie dane przekazała w piątek Iwona Woicka-Żuławska, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
Była ona jednym z uczestników panelu „Przetargi międzynarodowe”, który odbył się w ramach ósmego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Na szarym końcu

Jak wskazała Woicka-Żuławska, wśród głównych realizatorów kontraktów pozyskanych w przetargach międzynarodowych znajdują się USA, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, Dania, Rosja i Belgia. Udaje się to również takim państwom jak ZEA, Indie czy Afganistan.

Dania na każde 100 dolarów przekazanych do organizacji międzynarodowych odzyskuje w postaci zleceń dla tamtejszych firm 120 dolarów. W przypadku Belgi jest to 108 dolarów.

Najwięcej pozyskują te państwa, które są jednocześnie największymi donatorami programów pomocowych. Atutem jest także goszczenie siedzib poszczególnych organizacji, np. agend ONZ.

W systemie United Nations Market Place, czyli platformie przetargowej ONZ, jest zarejestrowanych 196 polskich firm. W 2014 r. 16 agend ONZ skorzystało z towarów i usług dostarczanych przez polskie podmioty.

Ich łączna wartość wyniosłą zaledwie 1,8 mln dolarów i była rozdysponowana pomiędzy 66 podmiotów. W sumie pod względem wartości pozyskanych zamówień Polska zajęła 171 miejsce na 193 państwa członkowskie.

Przełamać bariery

Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ - Global Compact w Polsce, wskazał, że rolą Inicjatywy jest informowanie i zachęcenie do udziału w przetargach ONZ.

Jego zdaniem, polskie firmy mają szansę konkurować o te zlecenia, także dzięki dobrej jakości produktów i usług. Kluczowe jest jednak dopasowanie się do danego rynku, przełamanie barier mentalnościowych, a także podołanie dużym wolumenom zamówień oraz krótkim terminom realizacji zamówień.

Zwrócił też uwagę, że polskie spółki, m.in. budowlane, wciąż mają dobrą renomę, chociażby w państwach arabskich. Te atuty nie są jednak wykorzystywane.

Beata Pich z Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ, wskazała, że resort prowadzi działania informacyjne związane z zachęcaniem rodzimych firm do udziału w przetargach międzynarodowych.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 366 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

297 419 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 268 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP