Przetarg na pozostały zabrzański fragment "średnicówki"

Przetarg na pozostały zabrzański fragment "średnicówki"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przetarg na wykonawcę pierwszego z brakujących dotąd fragmentów Drogowej Trasy Średnicowej w aglomeracji katowickiej - w granicach Zabrza - ogłosiła koordynująca proces powstawania trasy spółka DTŚ SA.

Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. W czerwcu ub. roku do istniejącego już wcześniej 15,5 km odcinka od węzła z trasą S86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza dołączono zbudowany za 348 mln zł kolejny fragment do centrum Zabrza (5 km).

Do zbudowania pozostaje jeszcze łącznie 15,8 km trasy. Jak poinformowała PAP w środę rzeczniczka DTŚ SA Danuta Żak, we wtorek ogłoszono przetarg na budowę dwóch projektowych odcinków Z3 i Z4 od centrum Zabrza do granicy Gliwic - o łącznej długości 2950 m. Termin składania ofert wyznaczono na 23 lutego. Władze spółki mają nadzieję, że procedura przebiegnie sprawnie i wykonawca zostanie wyłoniony jeszcze w tym półroczu.

Chodzi o fragment obejmujący przebieg "średnicówki" od istniejącego węzła przy ul. De Gaulle'a w centrum Zabrza do granicy tego miasta z Gliwicami. W większości trasa pobiegnie tam przez teren leśny - w obrębie zabrzańskiego Parku Powstańców.

Zgodnie z projektem, będzie to trzypasmowa bezkolizyjna trasa o prędkości dopuszczalnej 80 km/h w części położonej bliżej centrum Zabrza oraz 100 km/h na niespełna kilometrowym odcinku bliżej granicy Gliwic.

Na tym fragmencie zaplanowano tylko jeden węzeł - łączący trasę, poprzez ok. 700-metrowy dwukierunkowy łącznik - z ul. Roosevelta w Zabrzu i będącą jej przedłużeniem ul. Sikorskiego w Gliwicach. W ramach tego kontraktu powstanie też jeden tunel drogowy (w ciągu ul. Jaskółczej), most nad potokiem Guido oraz wiadukt nad linią kolejową.

Kolejne przetargi na pozostałe odcinki trasy w Gliwicach - od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej oraz od ul. Kujawskiej do węzła przy drodze krajowej nr 88 - mają zostać ogłoszone w kolejnych miesiącach. Pierwszy z nich - obejmujący m.in. węzeł z istniejącą autostradą A1 - planowany jest na marzec. Drugi - przecinający ścisłe centrum Gliwic - w połowie roku.

Jeśli wszystkie przetargi udałoby się zakończyć w 2012 r., prace na wszystkich brakujących w Zabrzu i Gliwicach częściach "średnicówki" mogłyby być prowadzone równolegle. Wówczas całość trasy - niezależnie od rozważanej jej dalszej rozbudowy w kierunku wschodnim od Katowic - mogłaby być gotowa w 2014 lub 2015 r.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

Pochodzące sprzed kilku lat - i jak zastrzegają władze DTŚ SA już nieaktualne - szacunki określały wstępnie łączny koszt zabrzańskich i gliwickich odcinków DTŚ na ok. 900 mln zł. Zgodnie z unijnymi przepisami spółka podczas trwania przetargów nie podaje wycen inwestorskich, zostaną one upublicznione wraz z otwarciem ofert.

Drogowa Trasa Średnicowa to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Od Katowic do Gliwic skomunikuje razem sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!