Przetarg na modernizację 35 km trasy Rail Baltica

Przetarg na modernizację 35 km trasy Rail Baltica
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację kolejnego odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica Sadowne-Czyżew - poinformował w sobotnim komunikacie rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Ma się to przyczynić do szybszego kursowania pociągów na trasie Warszawa-Białystok.

Międzynarodowa trasa E75 Rail Baltica to jedna z kluczowych inwestycji realizowanych na polskich kolejach. Kolejne modernizacje na tej trasie są realizowane sukcesywnie. Ich efektem ma być krótsza i bezpieczniejsza podróż, lepsza infrastruktura, więcej pociągów na trasach, które będą mogły jeździć szybciej - podkreśla rzecznik PKP PLK.

Polski odcinek Rail Baltica prowadzi od Warszawy do granicy z Litwą w Trakiszkach.

"Skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem nastąpi dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120km/h. Dzięki budowie drugiego toru na odcinku Prostyń Bug - Małkinia zwiększy się przepustowość trasy i przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń. W ramach prac wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug, przebudowane i wybudowane obiekty inżynieryjne" - poinformował Siemieniec.

W ramach prac objętych przetargiem zmodernizowane będą również urządzenia sterowania ruchem, w Małkinii powstanie centrum sterowania ruchem. "Urządzenia będą dostosowanie do prowadzenia ruchu z prędkością 160 km/h oraz do współpracy z Europejskim System Zarządzania Ruchem Kolejowym -ERTMS/ETCS. Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna i wymienione rozjazdy" - poinformował Siemieniec. Zmodernizowane będą perony na przystankach i stacjach, będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

"Zaplanowana inwestycja przyczyni się do wzrostu jakości, efektywności i konkurencyjności transportu kolejowego oraz zwiększenia jego udziału w przewozie osób i towarów, w stosunku do transportu drogowego, zarówno pomiędzy regionami wschodniej Polski, jak i krajami Unii Europejskiej" - podkreśla Siemieniec.

Inwestycja ma być realizowana w latach 2016-2018; jest dofinansowana z UE z instrumentu o nazwie "Łącząc Europę". Przetarg ma formułę przetargu ograniczonego. Ma być dopuszczonych 8 firm. Wartość zamówienia przekracza 20 mln euro.

Oferty można składać do 1 lutego 2016 r.

13 grudnia, po ponad rocznej przerwie na trasę Białystok-Warszawa wróciły bezpośrednie połączenia kolejowe. Zakończyły się bowiem prace modernizacyjne na odcinku Tłuszcz-Sadowne w ramach modernizacji Rail Baltica. Ruch na tym odcinku odbywał się w tym czasie w ramach zastępczej komunikacji autobusowej.

"Prace pomiędzy Tłuszczem a Sadownem weszły obecnie w ostatni etap realizacji, związany głównie z ukończeniem elementów infrastruktury. Na stacji w Tłuszczu, gdzie od połowy grudnia pasażerowie skorzystają z pierwszego nowego peronu, trwa budowa dwóch kolejnych peronów oraz przejścia podziemnego, które zastąpi dotychczasową kładkę. Przebiega ono pod wszystkimi 9 torami, łącząc dwie strony miasta" - podawało PKP PLK.

W nowym rozkładzie jazdy jest sześć par połączeń Warszawa-Białystok realizowanych przez PKP Intercity SA, ma być 9. Jak już zapowiedziało PKP Intercity, sześć tych połączeń będą obsługiwać nowe pociągu PESA-Dart. Pierwszy Dart za zacząć kursować na tej trasie jeszcze w grudniu.

We wrześniu PKP PLK SA ogłosiły przetarg na trzy linie objazdowe trasy Warszawa-Białystok. Ma być to w sumie 230 km torów, które będą wykorzystywane przez ruch towarowy w czasie modernizacji kolejnego odcinka: Sadowne - Białystok. To linie lokalne na trasach: Ostrołęka-Łapy, Czeremcha-Siedlce i Czeremcha-Białystok. Po ich modernizacji pociągi towarowe pojadą tamtędy, co mniej obciąży modernizowaną Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przetarg na modernizację 35 km trasy Rail Baltica

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!