Przetarg na wykonawcę ostatniego z brakujących dotąd fragmentów Drogowej Trasy Średnicowej w aglomeracji katowickiej - w granicach Gliwic - ogłosiła koordynująca proces powstawania trasy spółka DTŚ SA.
Cała gliwicka część "średnicówki" będzie mierzyła ok. 8,3 km. Pierwszy jej odcinek, tzw. G1, za 244,6 mln zł brutto, zbuduje firma Skanska. Fragment ten, o długości ok. 2,8 km, sięgnie od granicy Zabrza do gliwickiej ulicy Kujawskiej. Mieści się na nim m.in. węzeł "średnicówki" z autostradą A1.
W środę spółka DTŚ SA ogłosiła przetarg na budowę inwestycji obejmujących cały drugi i ostatni odcinek Trasy w Gliwicach - tzw. G2 o łącznej długości ok. 5,4 km. Prowadząc m.in. 500-metrowym tunelem przez śródmieście, ta część trasy powiedzie od skrzyżowania z DK-88 w rejonie ul. Portowej do ul. Kujawskiej, gdzie połączy się z G1. Termin otwarcia ofert w tym postępowaniu to 10 września.
Według dokumentacji przetargowej, początek trasy - od węzła z DK-88, na której zaplanowano budowę nowego 95-metrowego wiaduktu - wpisano w ślad istniejącej ul. Portowej. Od skrzyżowania z ul. Śliwki trasa pobiegnie między terenami Fabryki Drutu, Zakładu Energetycznego, Centrum Onkologii i Parkiem Chopina. Potem droga wkroczy w pas terenu pomiędzy ul. Dubois i Fredry - stamtąd powiedzie dnem dawnego koryta kanału kłodnickiego, gdzie zaplanowano m.in. tunel pod ul. Zwycięstwa i Dworcową. Za tunelem pobiegnie w wykopie do wiaduktu pod ul. Konarskiego. Potem jej przebieg zaplanowano wzdłuż ul. Robotniczej i Franciszkańskiej do węzła z ul. Królewskiej Tamy, a stamtąd przez ogródki działkowe i tereny zalewowe - do węzła z ul. Kujawską.
G2 zaprojektowano jako czteropasmową ulicę (po dwa pasy w każdą stronę) z bezkolizyjnymi wjazdami i zjazdami. Jedynie na odcinku od węzła z ul. Królewskiej Tamy do węzła z ul. Kujawską będzie to dwupasmowa droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Inwestycja obejmie łącznie siedem bezkolizyjnych węzłów i cztery skrzyżowania wyłącznie ze skrętami w prawo. Powstanie jeden tunel, dwa mosty, siedem wiaduktów, trzy kładki technologiczne i długie odcinki ścian oporowych. Na znacznym odcinku - głównie w centrum miasta - "średnicówka" pobiegnie w wykopie.
Projekt odcinka G2 spełnia kryteria dla tzw. prędkości miarodajnej, wynoszącej 80 km/h. Na całym objętym przetargiem odcinku nie przewidziano przystanków komunikacji miejskiej. Spółka DTŚ SA oczekuje od wykonawcy 36-miesięcznej gwarancji.
Pierwszy gliwicki odcinek "średnicówki" od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej powinien zostać otwarty w trzecim kwartale 2014 r. Termin realizacji odcinka G2 określono na 15 grudnia 2014 r.
Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ są finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów, np. do gliwickiego odcinka G1 władze miasta dokładają ok. 7 mln zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Przetarg na gliwicki fragment "średnicówki"