Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przestarzałe przepisy utrudniają budowę dróg betonowych

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
26-06-2014 11:12
Przestarzałe przepisy utrudniają budowę dróg betonowych
fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Drogi o nawierzchni betonowej będą w Polsce budowane, ale nadal w stosunkowo niewielkiej ilości. Branża cementowa wskazuje, że mogłoby być ich więcej, gdyby ukazało się np. rozporządzenie resortu infrastruktury i rozwoju, które dopuściłoby stosowanie tzw. cementów powszechnego użytku do nawierzchni drogowych.

Andrzej Balcerek, prezes Górażdże Cement oraz wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, w rozmowie z portalem wnp.pl wskazał, że w Polsce projekty dróg powstają na zasadzie „kopiuj-wklej”.
- To zawęża możliwości tylko do stosowania cementów niskoalkalicznych. Polska jest chyba jedynym krajem w Europie z takim obostrzeniami - stwierdził Balcerek.

- To bardzo ogranicza możliwość stosowania betonu do nawierzchni dróg. W innych krajach UE przyjęto, że każdy cement powszechnego użytku nadaje się do budownictwa drogowo-mostowego. Tylko w Polsce obowiązują przepisy sprzed 30 lat - dodał.

Niemniej podkreślił, że coraz więcej pozytywnych doświadczeń płynie z samorządów, które decydują się na nawierzchnie betonowe mając na względzie 25-30-letnią eksploatację, a nie tylko sam koszt budowy.

Według ostatnich danych Stowarzyszenia Producentów Cementu, w Polsce ponad 700 km dróg lokalnych i tras szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej.

Największą inwestycją ostatnich lat, którą zrealizowano w technologii betonowej, jest oddany do użytku w grudniu 2011 r. 106-kilometrowy odcinek autostrady A2 z Nowego Świecka do Tomyśla, którego koncesjonariuszem jest Autostrada Wielkopolska.

Natomiast jesienią 2012 r. oddano do użytku 61-kilometrowy, betonowy odcinek drogi S8 z Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej. Betonowe odcinki autostrad istnieją też między Wrocławiem a Olszyną (A18) i Jędrzychowicami (A4).

Stowarzyszenie Producentów Cementu podaje, że na odcinkach dróg o natężeniu 20 tys. pojazdów na dobę opłaca się budować nawierzchnie betonowe. Z drugiej strony są jednak bardziej hałaśliwe i dlatego raczej nie powinny być stosowane w miastach.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP