PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł naftowy i chemiczny nie dadzą zarobić budowlańcom

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
30-12-2010 14:56
Przemysł naftowy i chemiczny nie dadzą zarobić budowlańcom

Największe inwestycje w przemyśle naftowym dobiegają końca, a branża chemiczna przeprowadza tylko niezbędne projekty. To oznacza, że branża budowlana nie będzie mogła liczyć na nadmiar zleceń z tych sektorów przemysłu - wynika z wypowiedzi ekspertów dla portalu wnp.pl.

Największą inwestycją ostatnich lat w przemyśle naftowym był dobiegający właśnie końca Program 10+, który przeprowadziła kosztem ok. 6 mld zł grupa Lotos. Dzięki niemu gdańska rafineria znajdzie się wśród najnowocześniejszych w Europie.
Ważnym projektem była również zrealizowana kosztem ok. 500 mln zł przez Orlen instalacja HON VII. Obie inwestycje pozwoliły polskim koncernom paliwowym na znaczące zwiększenie produkcji oleju napędowego, ale wyczerpały też potencjalne projekty o dużej wartości, na które mogliby liczyć budowlańcy.

- Nasze rafinerie są w stanie 100 proc. zaspokoić krajowe zapotrzebowanie na benzynę. Niedobór - wysokości ok. 20 proc. - istnieje w przypadku oleju napędowego. Możemy założyć, że zapotrzebowanie na to paliwo będzie rosło wraz ze wzrostem gospodarki. Dlatego w rafineriach z pewnością będą postępować prace modernizacyjne polegające na zwiększeniu przerobu ropy - ocenił dyrektor ds. analiz rynku w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, Krzysztof Romaniuk.

- W Orlenie mamy barierę rozwoju związaną z zaopatrzeniem. Surowiec do naszych rafinerii jest dostarczany poprzez rurociąg „Przyjaźń”, którego możliwości transportowe są już wykorzystane w 100 proc. Zaopatruje on również rafinerie niemieckie i jest w stanie przetransportować maksymalnie 50 mln ton ropy rocznie - dodał.

Romaniuk podkreślił, że wiele do zrobienia pozostało w zakresie logistyki paliwowej.

- Wszyscy operatorzy zakładają w swoich strategiach rozwój rurociągów przesyłowych, zarówno krajowych, jak i transgranicznych. Te plany są jednak odkładane w czasie; wymagają konsultacji pomiędzy operatorami a Przedsiębiorstwem Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń”. Natomiast w przypadku rurociągów transgranicznych są potrzebne ustalenia na poziomie rządów poszczególnych krajów - wskazał.

- Istotna jest również kwestia zbiorników magazynowych. W tej chwili rynek jest w stanie zaoferować firmom naftowym ich wystarczającą ilość. Natomiast rośnie konsumpcja paliw i wymagania dotyczące zapasów obowiązkowych. Dochodzą też dodatkowe kwestie, jak zapowiadane magazynowanie biokomponentów, które na pewno będą wymagały inwestycji - dodał Romaniuk.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP