Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł cementowy patrzy na ręce budującym drogi

Autor: wnp..pl (Piotr Stefaniak)
14-05-2009 21:45
Przemysł cementowy patrzy na ręce budującym drogi

Branża cementowa w tym roku ciągle ma szanse zachować ubiegłoroczny poziom produkcji i sprzedaży swoich wyrobów. Jednym z warunków jest budowa, zgodnie ze skorygowanym planem, autostrad i dróg.

Jak ocenia Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, wyniki uzyskane po czterech miesiącach wskazują na możliwość spadku sprzedaży cementu do 16,5 mln ton (17,1 mln w 2008 r.).
- Sytuacja może się jednak zmienić, bowiem o popycie w tym roku będą ważyć inwestycje infrastrukturalne. - mówi dyr. Deja. - Poziomem nas satysfakcjonującym jest wydatkowanie na drogi 23 mld zł, o czym mówiono m.in. podczas Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska w Kielcach.

Przypomina on, że popyt na cement zgłaszają firmy budujące drogi o nawierzchni betonowej, ale główne zużycie idzie na potrzeby budowy otoczenia i obiektów towarzyszących na wszystkich rodzajach dróg, także asfaltowych.

- Pomimo pewnego postępu, szkoda, że tak mało realizuje się lub planuje budować dróg betonowych. - uważa Jan Deja. - Łącznie te powstałe w ostatnich latach mają długość blisko 200 km.

Obecnie na ukończeniu jest budowany z betonu 51,3 km odcinek A4 Zgorzelec - Krzyżowa. Podjęto już także decyzję, że odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka też będzie miał taką nawierzchnię, czyli inwestor (Autostrady Wielkopolskie) zmienił pierwotną koncepcję. W tej wersji położono nową nawierzchnię na kilkukilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu pomiędzy Polichnem a Piotrkowem, wzniesiono także obwodnicę Żor. Jest jeszcze kilka krótkich odcinków betonowych dróg gminnych - i na tym w zasadzie lista się kończy.

Tymczasem według czeskich wyliczeń, eksploatacja dróg o nawierzchni betonowej po 20 latach jest o połowę tańsza niż asfaltowych. Wychodząc z podobnych kalkulacji, we wschodnich krajach związkowych Niemiec autostrady betonowe mają 70 proc. udział w całkowitej nowo zbudowanych, a ich żywotność bez generalnych remontów przewiduje się na 40 lat. Na koszt budowy autostrad wpływa m.in. odległość od źródeł zaopatrzenia w surowiec do pokrycia nawierzchni. Jak szacuje z kolei SPC, budowa odcinka A4 z Katowic do Krakowa o nawierzchni betonowej kosztować miała tylko o kilka procent więcej, niż asfaltowej, jednak wybrano ten drugi wariant - ze szkodą dla użytkowników, skoro była ona już poddawana renowacjom.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP