PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł betonu towarowego zaliczy drugi rok spadku produkcji

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-04-2013 17:19

Przemysł betonu towarowego ma szansę zatrzymać spadkową tendencje sprzedaży dopiero w przyszłym roku. W pierwszym kwartale br. jego produkcja zmalała o 30 proc. i nie ma on już szansy odrobienia tej straty.

Głównym powodem zapaści nie jest jednak długa zima i opóźniony sezon budowlany, lecz ogólne zmniejszenie popytu na beton. „Ciągnące rynek w ostatnich latach segmenty budownictwa mieszkaniowego oraz drogowego także wpadły w mniejszy lub większy dół inwestycyjny” – mówi Piotr Rusecki, prezes zarządu Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego.
W 2012 roku przemysł ten wyprodukował 19,5 mln m sześc. wyrobów, tj. o 17,7 proc. mniej niż rok wcześniej i uzyskał 4,9 mld zł z ich sprzedaży. Wielkość ubiegłorocznej produkcji jest zarazem trzecia pod względem wielkości w okresie 2002-2012.

Pomimo spadku, Polska jest nadal piątym producentem betonu towarowego w Europie. W ciągu 11 minionych lata produkcja tego materiału budowlanego wzrosła w Polsce o 24 proc., średnio rocznie po 8 proc. Dotychczas przemysł zanotował tylko raz spadek, w 2009 roku (o 12,5 proc.). „Istotne jest też to, że dziś jest to bardzo nowoczesna branża, z wysokim poziome standardów, w której zainwestowano 1,7 mld zł” – dodaje prezes Rusecki.

Tworzy ją 910 instalacji u 560 producentów, z czego 47 proc. to przedsiębiorstwa z polskim kapitałem, 45 proc. – zakłady koncernów cementowych, a resztę - średniej wielkości firmy z kapitałem zagranicznym. Łącznie pracuje w nich ok. 10 tys. osób.

Przedstawiciele SPBT przekonują, że proces użycia betonu można kontrolować na wielu etapach, począwszy od projektowania, produkcji i jego zastosowania na budowie. „Istniejące normy techniczne i prawne określają wymagania i ustalają jasno obowiązki na każdym z tych etapów” – mówi Grzegorz Bajorek z Centrum Technologicznego Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej.

Branża liczy na ponowny wzrost popytu na beton w przyszłych latach zarówno ze strony czterech segmentów budownictwa (mieszkaniowe, infrastrukturalne, kolejowe i energetyczne), jak i nowych zastosowań betonu, które mogą wyznaczać projekty architektoniczne i potrzeba zrównoważonego rozwoju. „Szczególnie liczymy na większy popyt na budowę dróg w technologii betonowej” – powiedział Michał Daszkiewicz z Cemex Polska.

Już obecnie, m.in. na skutek wzrostu cen asfaltów, zniwelowana została ok. 15 proc. wyższa cena budowy dróg betonowych. Natomiast te drugie zdecydowanie lepiej wypadają w rachunku łącznym – koszt utrzymania przez 30 lat 1 km drogi betonowej w zależności od natężenia ruchu wynosi 2,6 – 3 mln zł, tzn. jest niższy o 33-35 proc. od dróg pokrytych asfaltem. Niestety, w planach budowy dróg publicznych w technologii betonowej jest tylko odcinka A-1 Tuszyn – Pyrzowice.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 951 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP