PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł betonu towarowego zaliczy drugi rok spadku produkcji

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-04-2013 17:19

Przemysł betonu towarowego ma szansę zatrzymać spadkową tendencje sprzedaży dopiero w przyszłym roku. W pierwszym kwartale br. jego produkcja zmalała o 30 proc. i nie ma on już szansy odrobienia tej straty.

Głównym powodem zapaści nie jest jednak długa zima i opóźniony sezon budowlany, lecz ogólne zmniejszenie popytu na beton. „Ciągnące rynek w ostatnich latach segmenty budownictwa mieszkaniowego oraz drogowego także wpadły w mniejszy lub większy dół inwestycyjny” – mówi Piotr Rusecki, prezes zarządu Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego.
W 2012 roku przemysł ten wyprodukował 19,5 mln m sześc. wyrobów, tj. o 17,7 proc. mniej niż rok wcześniej i uzyskał 4,9 mld zł z ich sprzedaży. Wielkość ubiegłorocznej produkcji jest zarazem trzecia pod względem wielkości w okresie 2002-2012.

Pomimo spadku, Polska jest nadal piątym producentem betonu towarowego w Europie. W ciągu 11 minionych lata produkcja tego materiału budowlanego wzrosła w Polsce o 24 proc., średnio rocznie po 8 proc. Dotychczas przemysł zanotował tylko raz spadek, w 2009 roku (o 12,5 proc.). „Istotne jest też to, że dziś jest to bardzo nowoczesna branża, z wysokim poziome standardów, w której zainwestowano 1,7 mld zł” – dodaje prezes Rusecki.

Tworzy ją 910 instalacji u 560 producentów, z czego 47 proc. to przedsiębiorstwa z polskim kapitałem, 45 proc. – zakłady koncernów cementowych, a resztę - średniej wielkości firmy z kapitałem zagranicznym. Łącznie pracuje w nich ok. 10 tys. osób.

Przedstawiciele SPBT przekonują, że proces użycia betonu można kontrolować na wielu etapach, począwszy od projektowania, produkcji i jego zastosowania na budowie. „Istniejące normy techniczne i prawne określają wymagania i ustalają jasno obowiązki na każdym z tych etapów” – mówi Grzegorz Bajorek z Centrum Technologicznego Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej.

Branża liczy na ponowny wzrost popytu na beton w przyszłych latach zarówno ze strony czterech segmentów budownictwa (mieszkaniowe, infrastrukturalne, kolejowe i energetyczne), jak i nowych zastosowań betonu, które mogą wyznaczać projekty architektoniczne i potrzeba zrównoważonego rozwoju. „Szczególnie liczymy na większy popyt na budowę dróg w technologii betonowej” – powiedział Michał Daszkiewicz z Cemex Polska.

Już obecnie, m.in. na skutek wzrostu cen asfaltów, zniwelowana została ok. 15 proc. wyższa cena budowy dróg betonowych. Natomiast te drugie zdecydowanie lepiej wypadają w rachunku łącznym – koszt utrzymania przez 30 lat 1 km drogi betonowej w zależności od natężenia ruchu wynosi 2,6 – 3 mln zł, tzn. jest niższy o 33-35 proc. od dróg pokrytych asfaltem. Niestety, w planach budowy dróg publicznych w technologii betonowej jest tylko odcinka A-1 Tuszyn – Pyrzowice.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 956 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP