Do 2020 r. potrwają prace modernizacyjne na liniach kolejowych z Poznania w kierunku Szczecina, Wrocławia i Warszawy. Wartość prac szacowana jest na 5,45 mld zł, z czego prawie 4,3 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej.
- PKP PLK jest największym beneficjentem CEF.
- Obecnie spółka realizuje w kraju 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras.
- Dzięki realizowanym inwestycjom, także w Wielkopolsce, podróże będą krótsze i wygodniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.
Inwestycje prowadzone są dzięki dofinansowaniu, które PKP Polskie Linie Kolejowe pozyskało z unijnego programu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF). Jak poinformowano w środę na konferencji prasowej, spółka podpisała umowy zapewniające dofinansowanie 21 projektów.
Obecnie PKP PLK realizuje w kraju 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Dofinansowanie unijne to 2,63 mld euro. Jak podkreślił w trakcie konferencji Marcin Giedrys z PKP PLK, spółka jest największym beneficjentem CEF. Dodał, że dzięki realizowanym inwestycjom, także w Wielkopolsce, podróże będą krótsze i wygodniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.
W regionie dofinansowanie z CEF dotyczy projektów prowadzonych na 425 km linii.
Prowadzona modernizacja linii kolejowej E59 Poznań - Szczecin, na odcinku Poznań - Wronki, oraz Słonice - Szczecin Dąbie, skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość linii. Po modernizacji pociągi pasażerskie na znacznej części trasy pojadą z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe do 100 km/h.
Na ośmiu stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna i układy zasilania na stacjach i przystankach. Zmodernizowanych zostanie m.in. kilkanaście wiaduktów.
Trwa przebudowa linii kolejowej E59 Poznań - Wrocław. Realizowane prace na odcinku Czempiń - granica woj. dolnośląskiego to ostatni etapem przystosowania tej trasy do prędkości 160 km/h.
W ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie 70 km torów i sieci trakcyjnej, pięć stacji kolejowych oraz wiadukty i przejazdy kolejowo - drogowe. Wybudowane zostaną też cztery nowe wiadukty kolejowe i trzy drogowe, nowe przejścia podziemne i Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie.
Do 2020 r. potrwa też modernizacja linii E20 Poznań - Warszawa na odcinku Sochaczew - Swarzędz.
- Na tym odcinku zmodernizujemy 365 km torów - na 237 km linii kolejowej, 659 km sieci trakcyjnej, 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo-drogowych, 18 peronów na dziewięciu stacjach i przystankach. Wszystkie stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - powiedział w środę Ryszard Magdziak z PKP PLK.
Jak dodał, modernizacja zwiększy możliwości przepustowe linii i pozwoli na lepsze łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Podniesie się komfort podróży pasażerów. Zwiększy się bezpieczeństwo. Trasa zostanie także przystosowana do obsługi cięższych pociągów towarowych. Po modernizacji pociągi będą mogły jeździć na tej trasie z prędkością do 160 km/h.
Wartość całkowita projektu to 463 mln euro.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Przebudowa tras kolejowych z Poznania do Wrocławia, Szczecina i Warszawy ze wsparciem UE