XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Protesty na autostradach do Warszawy i Pyrzowic

Protesty na autostradach do Warszawy i Pyrzowic
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Konsorcjum z Budimeksem ma zielone światło na A1. O ile rywal zrezygnuje z dalszych protestów. Na A2 też było ich niemało.

W przyszłym roku musi ruszyć budowa prawie 440 km autostrad w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego - pisze "Puls Biznesu". Rząd już podpisał umowy na dwie trasy liczące w sumie 170 km — ze Świecka do Nowego Tomyśla (A2) i z Nowych Marzów do Torunia. Ale musi jeszcze dopiąć inwestycje na auto- stradach Stryków — Pyrzowice (A1) i Stryków — Konotopa (A2).

Na pierwszą z nich już półtora miesiąca temu wyłączność negocjacyjną otrzymało konsorcjum Autostrada Południe, które tworzą Cintra, Ferrvial i Budimex. Do tej pory jednak nie rozpoczęły się negocjacje. W takim tempie uzgodnić projekt w tym roku nie będzie łatwo.

Powodem poślizgu jest oprotestowanie decyzji o wyłączności przez konkurenta, czyli Autostradę Centralną (Strabag, Mota, Hochtief, PPP Solutions, A-Way i Egis). Jest jednak szansa, że konsorcjum z Budimeksem znów dostanie zielone światło.

— Generalny dyrektor oddalił wniesione odwołanie, wskazując jako najkorzystniejszą ofertę Autostrady Południe. Po otrzymaniu decyzji odwoławczej Autostrada Centralna ma 14 dni na złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Negocjacje rozpoczną się po zakończeniu procedury odwoławczej — informuje Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z informacji „PB” wynika, że zwycięskie — przynajmniej na razie — konsorcjum jeszcze nie ma żadnej oficjalnej informacji o oddaleniu odwołania konkuren-ta. Nie wiadomo też, czy Autostrada Południe zrezygnuje, czy nadal będzie zabiegać o powrót do gry. Część branży spodziewa się kontynuacji odwołań, a inni uważają, że skoro Strabag będzie wkrótce budował odcinek do Świecka, to da sobie spokój z walką o Stryków — Pyrzowice.

Bardziej zaawansowane są rozmowy dotyczące odcinka Stryków — Konotopa. Negocjacje trwają z dwoma konsorcjami. Jedno to Cintra, Ferrovial i Budimex, drugie jest związane ze Stalexportem Autostrady i jego włoskim inwestorem. W tym projekcie pojawiły się jednak problemy z wykupem gruntów w pobliżu Warszawy. Ich właściciele żądają sowitych odszkodowań.

Pojawiają się informacje, że dyrekcja może mieć problem z ich wywłaszczeniem ze względu na rodzinne powiązania właścicieli z warszawsko-praskim arcybiskupem Henrykiem Hoserem. Andrzej Maciejewski, rzecznik dyrekcji, zapewnia jednak, że nie ma problemu, sprawy dotyczące gruntów zostały uzgodnione. Jest więc szansa, że umowa na ten odcinek zostanie podpisana jeszcze w tym kwartale.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Protesty na autostradach do Warszawy i Pyrzowic

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!