Inwestycje komercyjne odgrywają dziś bardo istotną rolę w kształtowaniu przestrzeni miejskiej. Prywatny kapitał jest niezbędny w zahamowaniu procesu degradacji miast, które systematycznie wyludniają się - mówił Jerzy Adamski, dyrektor Instytutu Rozwoju Miast, w czasie sesji "Inwestycje komercyjne w przestrzeni miejskiej", odbywającej się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Przykłady udanych inwestycji komercyjnych, zmieniających tkankę miejską, wymienia Michał Śmigielski, zastępca prezydenta Rybnika. - Wśród nich jest rewitalizacja starego browaru i zaadaptowania jego przestrzeni na centrum handlowe. Jak się okazało, takie przedsięwzięcie wcale nie doprowadziło do upadku mniejszego handlu, ale znacząco ożywiło przestrzeń miejską - opowiada.
Wiele tego typu nowych przedsięwzięć dotyczy modernizacji usytuowanych w sercach miast dworców i wzbogacania ich oferty o część komercyjną z centrum handlowym, hotelem czy biurami. Takie projekty planowane są w Sopocie, Kielcach czy Olsztynie, a prawie gotowe są już w Poznaniu czy Katowicach. - Dworce zmieniają się dzięki współpracy z deweloperami i niosą wiele możliwości dla deweloperów komercyjnych - wyjaśnia Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości, pełnomocnik zarządu, PKP SA.
Bator ogłosił, że spółka zamierza wkrótce ogłosić przetarg na przebudowę Dworca Gdańskiego w Warszawie. W ramach inwestycji ma powstać m.in. część komercyjna. - Myślimy też o Olsztynie i Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu - dodał. Zdaniem przedstawiciela PKP w tego typu inwestycjach ważne jest, by projekty te tworzyły trwały efekt w tkance miejskiej, a nie były rozwiązaniami tymczasowymi.
Potencjał dworców dostrzegła firma Neinver, która realizuje Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Katowicach. - Dworzec jest odwiedzany przez 12 mln osób rocznie. To ogromny potencjał, który wykorzystamy - podkreśla Agata Brzezińska, Country Manager, Neinver Polska. - Mamy nadzieję na kontynuowanie współpracy z PKP na polskim rynku - dodaje.
Perspektywy związane z nieruchomościami dworcowymi dostrzega też Jan Mroczka, prezes zarządu, Rank Progress SA i zapowiada, iż takie inwestycje mogą się pojawić w planach spółki.
Aby zmodernizowane dworce stały się wizytówką miast, potrzebne jest jednak wypracowanie wspólnej wizji przeznaczenia terenów wokół tych obiektów z wizją samorządów. Handel i usługi należą do głównych czynników miastotwórczych. Same nie mogą istnieć bez miasta, dlatego deweloperzy i samorządy muszą żyć w symbiozie. Czytaj więcej na www.propertynews.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Projekty komercyjne mogą zahamować degradację tkanki miejskiej