XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Program partnerstwa publiczno-prywatnego na remont dróg Dolnego Śląska

Program partnerstwa publiczno-prywatnego na remont dróg Dolnego Śląska
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przetarg na remont i utrzymanie 12-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej 342 Wrocław-Oborniki Śląskie ogłosił w środę zarząd województwa dolnośląskiego w ramach pilotażowego programu partnerstwa publiczno-prywatnego na Dolnym Śląsku.

Jak poinformował PAP marszałek woj. dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec, kontrakt z partnerem prywatnym ma zostać podpisany jeszcze w 2011 r., a przebudowa drogi powinna się zakończyć w 2012 r. Kontrakt zostanie podpisany na 12 lat. W tym czasie firma będzie pobierać ryczałtowe wynagrodzenie na przebudowę i utrzymanie drogi w wymaganym standardzie letnim i zimowym.

"Droga nie może być m.in. dziurawa. Zimą musi być odśnieżana, latem na poboczu ma być skoszona trawa" - powiedział Jurkowlaniec. Dodał, że jako pierwszy został wytypowany niewielki odcinek bardzo ważnej drogi, przez którą na dobę przejeżdża ok. 14 tys. samochodów.

W sumie w woj. dolnośląskim jest 2300 km dróg wojewódzkich, ale zarząd jest gotowy oddać w ręce prywatne 2 tys. km. "Są to drogi z różnych rejonów Dolnego Śląska: nizinnych, górzystych. Obecnie jesteśmy gotowi wystawić na przetarg niewielkie odcinki dróg. Chcemy się zorientować, jak duże będzie zainteresowanie naszym programem" - mówił marszałek.

Z kolei Roman Głowaczewski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei powiedział, że DSDiK nie dysponuje wystarczającymi środkami na remonty i utrzymanie dróg wojewódzkich. "Mamy duży budżet, bo ponad 460 mln zł, z czego 290 mln przeznaczonych jest na inwestycje, ale to jednak za mało" - mówił Głowaczewski.

Jurkowlaniec powiedział, że zarząd nie chce oszczędzać na drogach, oddając je w ręce prywatne. "Nie liczymy na oszczędności. Chcemy, żeby drogi były utrzymane w dobrym standardzie. Tego typu programy sprawdzają się na świecie. Liczymy, że u nas też się przyjmie" - mówił Jurkowlaniec.

Według marszałka firma prywatna, która przejmie drogę w zarządzanie, będzie miała pewny kontrakt przez 12 lat, a jeśli wyremontuje drogę dobrze, to przez następne lata będzie dbać tylko o jej utrzymanie.

Dodał, że poczynaniom zarządu dolnośląskiego przyglądają się inne samorządy. "Jesteśmy jak pilot oblatywacz. Wystartowaliśmy i wszyscy się zastanawiają, czy uda się nam bezpiecznie wylądować" - żartował Jurkowlaniec, który przyznał, że sam jest ciekaw, jak duże będzie zainteresowanie pilotażowym przetargiem.

Zarząd przygotował już kolejne odcinki dróg. Jeśli pierwszy przetarg wypadnie pomyślnie, będą kolejne przetargi. "Robiliśmy rozeznanie i było spore zainteresowanie tego typu ofertą" - powiedział Jurkowlaniec.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Program partnerstwa publiczno-prywatnego na remont dróg Dolnego Śląska

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!