PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Producenci kruszyw budowlanych w bardzo trudnej sytuacji

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
19-06-2013 15:16
Producenci kruszyw budowlanych w bardzo trudnej sytuacji
fot. PTWP

Po pierwszym kwartale, nie tylko z powodu pogody, branża była przerażona. Wiadomo, że sezonowość odgrywa u nas wielką rolę, ale nigdy nie oznaczała ona takiej obniżki - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Aleksander Kabziński, prezes Polskiego Związku Producentów Kruszyw.

- Gdyby oprzeć prognozę ilości sprzedaży w 2013 r. na wyniku pierwszego kwartału, to wyniosła by ona ok. 150 mln ton sprzedanych kruszyw, a tym samym spadek w stosunku do 2012 r. wyniósłby 40 proc. - powiedział Kabziński.
- Na szczęście w miesiącach drugiego kwartału nastąpiło ożywienie, stąd możliwa korekta w 2013 r. do 180 mln ton, a to już tylko 30-procentowy spadek - wskazał.

Dodał, że o tegorocznych wynikach branży zdecyduje popyt w okresie od lipca do października.

- Nie mogę jednak być optymistą tylko dla chęci poprawy samopoczucia. Pierwszy, ale i drugi kwartał, przynoszą spadek cen kruszyw o ok. 20 proc. przy wzroście kosztów ich wytworzenia - paliwa, energii i podatków lokalnych - zaznaczył prezes.

- Kondycja finansowa firm jest różna, ale marża wszystkich zbliża się do zera. Pierwsi producenci nie wytrzymali - sprzedawali i sprzedają wyroby, szczególnie z zapasów, poniżej kosztów produkcji. Nie może być inaczej, jeżeli obecne zapotrzebowanie jest poniżej poziomu połowy możliwości produkcyjnych branży - podkreślił.

Kabziński wskazał, że planowane na kolejne lata inwestycje drogowe i kolejowe, choć istotne, nie przyniosą dużego wpływu za zużycie kruszyw budowlanych.

- Czas zacząć obalać mity które słyszmy. Ogłoszony program drogowy 2014-2020 to 30 mld zł i 700 km dróg krajowych. Co oznacza dla producentów kruszyw? W ciągu siedmiu lat będzie potrzeba 22 mln ton kruszyw. To ok. 3,1 mln ton rocznie przy rocznych mocach produkcyjnych branży rzędu 350 mln ton - powiedział prezes.

Zaznaczył, że w przypadku budownictwa kolejowego na kilometr budowanej linii potrzeba dziesięć razy mniej kruszyw niż na kilometr drogi krajowej.

- Zatem, aby dorównać planowanemu zapotrzebowaniu na drogi krajowe, budowniczowie kolei musieliby zbudować 7000 km linii kolejowych w latach 2014-2020, czyli 1000 km linii kolejowych rocznie. Ciągle przy zapotrzebowaniu rocznym 3,1 mln ton kruszyw kolejowych - wyliczył Kabziński.

Podkreślił, że przy wzroście PKB poniżej 3 proc. rocznie budownictwo wykazuje wzrost zapotrzebowania na kruszywa na poziomie błędu statystycznego.

Dlatego optymistyczne dla branży byłoby zatrzymanie, a następnie utrzymanie zapotrzebowania kruszyw do 2020 r. na poziomie ok. 170-180 mln ton rocznie.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP