PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Producenci betonu gotowi na budowę dróg

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
19-03-2015 20:34
Producenci betonu gotowi na budowę dróg

W Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat ma powstać ok. 800 km dróg krajowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Jesteśmy gotowi na realizację inwestycji infrastrukturalnych w nowej unijnej perspektywie budżetowej. Mamy fachowców i sprzęt - twierdzą przedstawiciele branży producentów betonu towarowego. I zapewniają, że potencjał branży jest znacznie większy.

Przypomnijmy - z planów GDKKiA wynika, że w Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat ma powstać ok. 800 km dróg krajowych i autostrad o nawierzchni betonowej. Na pozór to spore wyzwanie, bo dotychczas powstało niespełna 700 km takich dróg o nawierzchni betonowej (plus, według szacunków branży, ok 600 km dróg lokalnych). Czy branża podoła temu wyzwaniu?
Jej przedstawiciele nie mają wątpliwości. W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 19,2 mln m sześc. betonu towarowego.

- Szacujemy, że na te 800 km dróg potrzebne będzie w ciągu tych pięciu lat ok. 4,5 mln m sześc. czyli ok. 0,9 mln m sześc. rocznie. To około 5 proc. naszej obecnej produkcji - twierdzi Rafał Gajewski, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego, dodając że to nie jest szczyt produkcyjnych możliwości. - Nie wykorzystujemy obecnie całego potencjału produkcyjnego. Szacujemy go na jakieś 30-35 mln m sześc. Zresztą w okresie boomu inwestycyjnego związanego z Euro 2012 wyprodukowaliśmy 23,7 mln m sześc. betonu towarowego. Teraz po okresie spadku produkcja znowu rośnie. Myślę, że wrócimy do tego poziomu w 2017 roku, w miarę realizacji inwestycji w tej perspektywie budżetowej - twierdzi Gajewski.

Zdaniem Józefa Mokrzyckiego, prezesa firmy MoBruk program budowy autostrad i dróg ekspresowych to nie jedyna szansa dla branży. - jeszcze większy potencjał tkwi w drogach lokalnych. Coraz więcej samorządów przekonuje się o zaletach dróg betonowych. O tym, że jest to tańsze rozwiązanie - przekonuje Mokrzycki.

Przedstawiciele branży podkreślają zalety dróg betonowych - niższe koszty, nie tylko jeśli chodzi o eksploatację (co wynika z większej trwałości tego typu nawierzchni), ale już na etapie inwestycji. Drogi betonowe są mniej wrażliwe na wahania temperatur, nie tworzą się na nich koleiny, są jaśniejsze, a więc spadają również koszty ich oświetlenia. Przyznają, że większa trwałość dróg betonowych wynika ze ścisłego przestrzegania surowych reżimów technologicznych. Chodzi m.in. o dobór odpowiedniego kruszywa, by wyeliminować znane z Niemiec zagrożenie tzw. "raka betonu".

- Ale tu nie ma niespodzianki. Jeżeli chce się wybudować dobrą, trwała drogę, trzeba przestrzegać reżimów technologicznych niezależnie od tego czy buduje się drogę betonową, czy asfaltową - podkreśla Gajewski.

Co niepokoi branżę? To, co wiele innych sektorów przemysłu - polityka klimatyczna UE. - To jeden z głównych problemów przemysłu cementowego. Nasze obawy dotyczące okresu do 2020 roku zostały po ostatnim szczycie mocno zredukowane, bo obawialiśmy się, że utracimy prawa do uprawnień do darmowych emisji. Tak się na szczęście nie stało, chociaż nie wykluczamy, że przy rosnącym zapotrzebowaniu na cement, część uprawnień może trzeba będzie dokupić. Natomiast wciąż nie wiemy co się stanie po 2020 roku. Jeżeli nie zostaną zmienione zasady w ETS możemy stanąć przed problemem ucieczki branży cementowej z Europy - twierdzi prof. Jan Deja z Akademii Górniczo Hutniczej.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


27 776 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP