Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Proces o linie tramwajowe: strony różnie oceniają przyczyny opóźnień

Autor: PAP
10-10-2016 19:07
Proces o linie tramwajowe: strony różnie oceniają przyczyny opóźnień
Fot. Fotolia

Hiszpańska firma FCC i gmina Olsztyn w odmienny sposób oceniają przyczyny opóźnień w budowie linii tramwajowych w mieście. FCC domaga się od Olsztyna 322 mln zł za zerwanie umowy na inwestycję. Ratusz twierdzi, że doszło do tego z winy FCC.

W poniedziałek sąd zajmujący się tym sporem badał proces projektowania inwestycji.

Pełnomocnicy FCC przekonywali, że ratusz ociągał się z zatwierdzeniem przebiegu tras, zaś pełnomocnicy ratusza wskazywali, że powodem opóźnień były błędy projektowe. Jako dowód pełnomocnicy ratusza podali np., że FCC przedstawił projekt budowy bez zaznaczenia na mapie pasa drogowego, co było, jak to określono, "zupełnym ABC w tej kwestii".

Ponieważ obie strony odmiennie oceniają powody, dla których proces projektowania inwestycji przebiegał wolno sąd zapowiedział, że w dalszym etapie sprawy powoła w tej kwestii biegłego.

Podczas poniedziałkowej rozprawy sąd badał także proces zaangażowania na budowach robotników i sprzętu. Przed tygodniem pełnomocnicy miasta wskazali, że to zaangażowanie było zbyt małe, że na dużych odcinkach robót pracowało kilkudziesięciu robotników i kilka sztuk sprzętu. Po tygodniu FCC podało swoje dane w tej kwestii, które były kilkakrotnie wyższe, niż te wskazywane wcześniej przez Olsztyn.

Sąd zapowiedział, że sam zbada te kwestie w oparciu o dokumenty zgromadzone w aktach sprawy.

Proces pomiędzy FCC a miastem Olsztyn o budowę linii tramwajowych jest największym sporem gospodarczym samorządu w ostatnich latach. FCC domaga się zapłaty za zerwanie umowy przed czasem, miasto argumentuje, że współfinansowane unijnymi środkami prace szły zbyt wolno i miasto nie mogło pozwolić sobie na tak duże opóźnienia w realizowaniu inwestycji.

Pełnomocnik ratusza na poprzedniej rozprawie poinformował sąd, że w czasie wypowiadania umowy poziom realizacji kontraktu wyniósł 3,4 proc.

Akta sprawy już liczą 15 tys. stron. Strony postępowania zgłosiły chęć przesłuchania kilkudziesięciu świadków. Sąd na pierwszych rozprawach chce ustalić, jakie kwestie są dla stron sporne, a w czym się one zgadzają. Sędzia zapowiedział, że dopiero po ustaleniu tego sąd będzie decydował o dalszym przebiegu procesu.

Po zerwaniu umowy z FCC budowę linii tramwajowych w Olsztynie dokończyło kilka innych firm - budowy podzielono na mniejsze etapy.

Od grudnia ub. roku mieszkańcy Olsztyna mogą korzystać z tramwajów, które jeżdżą na trzech liniach łączących południowe dzielnice miasta z dworcem kolejowym, Starym Miastem i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim.

Budowa linii tramwajowych była częścią projektu usprawnienia komunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny system sterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czego ponad 350 mln zł to dofinansowanie unijne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP