Procedury opóźniają program budowy dróg

Procedury opóźniają program budowy dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie pomogą apetyty drogowców, chęci budowlańców i obietnice polityków. Jeśli nie przyspieszymy procedur, nie wykorzystamy unijnej kasy na drogi.

Wykorzystanie pieniędzy z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) wciąż jest na niskim poziomie. Do tej pory wydatki sięgnęły 1,45 mld zł, czyli niespełna jedną trzecią dostępnej puli. W tym roku statystyka wydatków powinna się poprawić, widać bowiem spore przyśpieszenie - poinformował "Puls Biznesu".

- Ministerstwo Transportu wykonało w I półroczu 2007 r. płatności ze SPOT wysokości 755,4 mln zł - powiedział Jerzy Polaczek, minister transportu. To 87,38 proc. z zaplanowanej na ten rok puli. Największym beneficjentem kasy ze SPOT jest sektor drogowy - czytamy w "PB".

- Podpisano kontrakty na wszystkie przewidziane w programie projekty wartości 1,95 mld zł. Według danych na koniec czerwca wydatki poniesione w ramach tych kontraktów sięgają 823 mln zł. Złożone zostały wnioski o płatności na poziomie 623 mln zł, a wypłacone refundacje wynoszą 349 mln zł - wylicza na łamach dziennika Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wkrótce wykorzystanie drogowej puli ze SPOT może się nieco poprawić. - Na przełomie lipca i sierpnia oddamy odcinek drogi Jazowa - Elbląg - mówi "Pulsowi Biznesu" Dariusz Słotwiński, prezes Strabaga. To projekt wart prawie 250 mln zł, z czego dofinansowanie SPOT stanowi 143 mln zł.

Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy Budimeksu-Dromeksu, zapowiada, że 22 sierpnia będzie oddany odcinek autostrady A6 Klucz - Kijewo. Wartość projektu wynosi 143 mln zł, w tym środki unijne stanowią 107,3 mln zł.

W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu. Odcinki te już powinny być zbudowane. W przypadku drogi Jazowa - Elbląg zakończenie robót miało nastąpić w lutym, a Klucz - Kijewo - w czerwcu - wyjaśnia "PB".

Należy się liczyć z tym, że pozostałe projekty z drogowego SPOT też zapewne będą miały opóźnienia. Na razie wiadomo jedynie, że obwodnica Puław, która miała być gotowa w marcu 2008 r., zostanie zbudowana trzy miesiące później.

Większość kontraktów ze SPOT, mimo że ma finansowanie z lat 2004-06, została podpisana dopiero w ubiegłym roku, więc prace dopiero niedawno się rozpoczęły. - Procedury, procedury i jeszcze raz procedury. Jeśli nie przyśpieszymy przygotowania inwestycji, wydawania decyzji i pozwoleń, to trudno mówić o szybkiej realizacji - mówi "Pulsowi Biznesu" Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Procedury opóźniają program budowy dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!