Prezydent Olsztyna: FCC Contruccion winne podwykonawcom 4,1 mln zł

Prezydent Olsztyna: FCC Contruccion winne podwykonawcom 4,1 mln zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Hiszpańska firma FCC Contruccion, która budowała linię tramwajową w Olsztynie, jest winna podwykonawcom 4,1 mln zł - poinformował PAP prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Zapowiedział, że pieniądze wypłaci firmom gmina, która przejęła zobowiązania.

Umowę na budowę linii tramwajowej prezydent Olsztyna wypowiedział firmie FCC Contruccion w sierpniu br., z powodu braku postępu w pracach. Według władz Olsztyna Hiszpanie wykonali od 2011 r. jedynie 4,6 proc. robót; zgodnie z harmonogramem inwestycja powinna być wówczas zaawansowana w 67 proc. Budowę przejęło miasto.

Grzymowicz powiedział, że Hiszpanie zalegają z wypłatą pieniędzy 4,1 mln zł 15 podwykonawcom - firmom budowlanym, wykonującym prace na zlecenie FCC Construccion.

Prezydent Olsztyna zaznaczył, że wypłata pieniędzy podwykonawcom będzie możliwa po tym jak podpiszą oni z gminą odpowiednie porozumienia, a pierwszych umów w tej sprawie należy się spodziewać w przyszłym tygodniu. Po podpisaniu porozumień podwykonawcy otrzymają od razu zaległe pieniądze.

Grzymowicz zaznaczył, że jeśli suma wypłat okazałaby się wyższa niż początkowo zakładano, gmina może skorzystać z gwarancji bankowej. Chodzi o 25 mln zł, które są zabezpieczeniem wykonania kontraktu i będą wypłacone przez bank w przypadku, gdy wykonawca nie był w stanie zrealizować inwestycji. Właśnie zakończyło się postępowanie sądowe o to, czy gmina może skorzystać z tej formy zabezpieczenia kontraktu. FCC próbowało zablokować uruchomienie tych pieniędzy; jednak sąd przyznał rację gminie.

O pieniądze za prace wykonane na rzecz FCC starają się też firmy, które świadczyły Hiszpanom usługi i dostarczały materiały. Jak powiedział PAP Grzymowicz usługodawcom i dostawcom miasto nie może bezpośrednio zapłacić z gwarancji bankowych, trzeba te płatności uzgadniać z FCC.

Kilka z tych firm skierowało wnioski do olsztyńskiego sądu okręgowego o nakazy zapłaty.

Rzeczniczka Sądu Okręgowego w Olsztynie sędzia Agnieszka Żegarska poinformowała PAP, że dotąd sąd wydał nakaz zapłaty w trzech sprawach, a w dwóch kolejnych wyznaczył już terminy posiedzeń, na których rozpozna wnioski firm o zapłatę.

Jak podał Grzymowicz FCC Contruccion wyceniła swe dotychczasowe prace na budowie linii tramwajowej w Olsztynie na 8 mln zł. Gmina nie uznała jednak pełnej kwoty podanej przez hiszpańską spółkę. "Zweryfikowaliśmy tę kwotę, oceniając wartość wykonanych prac na 3,9 mln zł. Uznaliśmy tylko prace zakończone i odebrane protokołem odbiorczym, natomiast te, które zostały wykonane +w połowie+ nie zostały uwzględnione, gdyż będą wykonywane na nowo przez firmę wyłonioną w przetargu na dokończenie budowy"- powiedział Grzymowicz.

Przedstawiciel FCC Contruccion nie chciał komentować sprawy zaległości wobec podwykonawców.

W sierpniu po wypowiedzeniu przez gminę Olsztyn umowy na budowę linii tramwajowej firma przekazała PAP, że winą za mały postęp w pracach budowlanych należy obarczyć miejskich urzędników. W przekazanym wówczas PAP komunikacie przedstawiciele spółki napisali, że "przez ponad 2 lata Urząd Miasta (...) wprowadzał liczne zmiany do zamówienia, co spowodowało 10-miesięczne opóźnienie w przygotowaniu projektów".

Aby nie przepadła unijna dotacja, linia tramwajowa w Olsztynie musi być wykonana do końca 2015 r. Jej budowa ma kosztować 250 mln zł. Unijne dofinansowanie wynosi 85 proc.

Linie tramwaje mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta: Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Na linii głównej między dworcem a osiedlem Jaroty planowana jest budowa 13 przystanków. Od linii głównej w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki. Oprócz linii tramwajowych zbudowana zostanie także zajezdnia dla tramwajów. Projekt przewiduje też budowę nowej ulicy - Obiegowej, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!