Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes ZUE: ograniczanie inwestycji na kolei absurdalne

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
04-09-2013 11:46

Na rynku infrastruktury drogowej i miejskiej nadal występuje bezwzględna walka konkurencyjna i cenowa, powiedziałbym, trochę bez opamiętania. Natomiast rynek infrastruktury kolejowej, choć też jest już silnie konkurencyjny, ale na szczęście nie tak "zwariowany", a walka o zlecenia nie przekracza cienkiej linii racjonalności - mówi Wiesław Nowak, prezes zarządu, dyrektor generalny ZUE.

Jednym z istotnych powodów jest to, że on bardziej hermetyczny i wymaga innych kompetencji oraz posiadania specjalistycznego sprzętu.
Według prezesa ZUE, w przetargach na infrastrukturę miejską oferty składa po kilkunastu wykonawców, przy czym startują też firmy drogowe, które zeszły z budowy autostrad, gdzie zmniejszył się front robót.

W efekcie dochodzi do sytuacji, jak w Olsztynie, gdzie hiszpańska firma FCC Construcción złożyła w czerwcu 2011 roku najkorzystniejszą ofertę budowy linii tramwajowej, do końca czerwca 2014 roku. Władze miasta zerwały ją w sierpniu br. bowiem okazało się, spółka - nie mając w Polsce dostatecznego potencjału – wykonała mniej niż 5 proc. prac, pomimo upływu 76 proc. czasu umowy.

- Od początku mówiłem, że ZUE nie podjęłaby się tego intratnego zadania na warunkach, zaproponowanych przez Hiszpanów – stwierdza prezes Nowak. – Szczerze mówiąc, z punktu widzenia „zdrowej” części wykonawców na tym rynku, im szybciej wyjaśnią się takie sytuacje, tym lepiej.

Uważa on, że na rynku infrastruktury kolejowej sytuacja jest dość zmienna, bowiem po przetargi startuje „tylko” od kilku do kilkunastu firm, jak w przypadku dużych przetargów. Natomiast dobry jest proces ich rozstrzygania, podobnie jak ogólny klimat współpracy PKP PLK z wykonawcami.

Z kolei zła sytuacja występuje na rynku projektowym, na którym jeszcze 2-3 lata brakowało wykonawców, a co – jak tłumaczyła PLK – było jedną z przyczyn opóźnienia w realizacji przetargów inwestycyjnych. Obecnie stał się on jednak wysoce konkurencyjny, o czym świadczy zgłaszanie ofert w przetargach publicznych nawet poniżej 60 proc. kosztorysu inwestorskiego. Efektem tej konkurencji są bankructwa niektórych biur projektowych lub bliskie ogłoszenie kolejnych, ocenia prezes Nowak.

Zupełnie inne problemy stwarza rządowa decyzja o obniżeniu o ponad 1 mld zł na inwestycje kolejowe.

- Jestem członkiem Izby Gospodarczej Transportu Kolejowego oraz członkiem RBF, dwóch największych organizacji zrzeszających wykonawców i przewoźników kolejowych – dodaje Wiesław Nowak. – Na ręce przedstawicieli rządu złożyliśmy ostry protest w tej sprawie i mamy nadzieję, że zostanie on uwzględniony, bowiem ograniczanie inwestycji infrastrukturalnych na kolei w sytuacji, gdy są tak duże potrzeby, wydaje się nielogiczne, a wręcz absurdalne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP