Prezes ZUE: ile może kosztować hossa w budownictwie kolejowym?

Prezes ZUE: ile może kosztować hossa w budownictwie kolejowym?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Obecny potencjał wykonawczy na polskim rynku kolejowym powinien sprostać zamówieniom nawet o połowę większym. Choć nie można też wykluczyć sytuacji, że nastąpi okres - prawdopodobnie przejściowy - w którym, z powodu spiętrzenia robót, być może pojawią się nowi gracze - stwierdza w rozmowie z wnp.pl Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE.

Formalnie, w tym roku wartość przerobu utrzymuje się na średnio wysokim poziomie. Wyniesie ok. 5,5 mld zł, czyli o 38 proc. więcej niż w 2016 r. Ale ponieważ zarządca infrastruktury ogłasza systematycznie kolejne przetargi, w roku 2018 i w kilku następnych, można spodziewać się, że rynek budownictwa wzrośnie w tym czasie o ponad połowę w stosunku do br.

Wraz z poprzednio rozstrzygniętymi przetargami sprawi to, że już na początku przyszłego roku na rynek trafią zamówienia o łącznej wartości ok. 40 mld zł, czyli ok. 3/4 puli, jaką kolej ma do wydania w bieżącej perspektywie finansowej (alokacja), a do rozliczenia do 2023 r. (66 mld zł).

Co istotne, z oficjalnych zapowiedzi MIB i PKP PLK wynika, że na podobnie wysokim poziomie rynek może utrzymać się prawie do połowy 2025 r. PLK już w przyszłym roku ma określić projekty przewidziane do finansowania z nowej perspektywy finansowej (2021-27), które będą mogły być szybko zamienione na oferty, ogłoszone i rozstrzygnięte, aby z budową ruszyć „na zakładkę” na początku przyszłej dekady.

Firmy budowlane i producenci materiałów wreszcie doczekali się hossy. Niestety, sytuacja ta,  jak każda nierównowaga, niesienie też jeżeli nie zagrożenia, to nowe wyzwania.

O nich, jak również o nowych zjawiskach na rynku budownictwa kolejowego, mówi w rozmowie z wnp.pl Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE Kraków.

W rozmowie z Wiesławem Nowakiem m.in.:

  • jak maleje rozpiętość między kosztorysami - inwestora i wykonawców,
  • czy budowa 1 km linii kolejowej jest droga,
  • czy koszty wzrosną?
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes ZUE: ile może kosztować hossa w budownictwie kolejowym?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!