PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Warbudu: dokończmy A1 Tuszyn - Częstochowa za prywatny kapitał

Autor: WNP.PL (Tomasz Elżbieciak)
08-05-2016 14:53
Prezes Warbudu: dokończmy A1 Tuszyn - Częstochowa za prywatny kapitał

Jerzy Werle, prezes Warbudu

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Patrząc na możliwości znalezienia dodatkowych źródeł finansowania inwestycji uważamy, że najlepszym rozwiązaniem jest partnerstwo publiczno-prywatne. W przypadku infrastruktury drogowej zaś mógłby to być system koncesyjny - ocenił dla portalu wnp.pl, prezes Warbudu, wskazując jako przykład brakujący odcinek autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa.

Jak zastrzegł prezes, kluczowa dla przedsięwzięcia drogowego w takiej formule byłaby jednak kwestia związana z ryzykiem w postaci natężenia ruchu.
- Jeśli miałoby ono leżeć po stronie koncesjonariusza, to trudno byłoby pozyskać wsparcie instytucji finansowych. Takie przedsięwzięcie musi zawsze poprzedzić dogłębna analiza potencjalnego ruchu w okresie 20-30 lat po oddaniu trasy do użytku - wskazał Werle.

Dodał, że grupa Vinci, w której skład wchodzi Warbud, zarządza w formule koncesji dużą siecią autostrad we Francji i Portugalii.

- Model ten sprawdza się tam bardzo dobrze i myślę, że mógłby być również wykorzystany z powodzeniem w Polsce. Z pewnością mógłby się sprawdzić w przypadku brakującego odcinka A1 pomiędzy Częstochową a Łodzią, gdzie prognozy zakładają znaczący ruch pojazdów - stwierdził Werle.

- Z drugiej strony znacznie szybciej można budować dzięki środkom budżetowym, czy unijnym, ale - jak wiadomo - tych na wszystkie przedsięwzięcia nie wystarczy. Czas, który wcześniej można było wykorzystać na przygotowanie A1 w formule koncesji niestety zmarnowano - zaznaczył.

Autostrady czekają

Przypomnijmy, że w ramach obowiązującego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.) przewidywany jest także alternatywny (pozabudżetowy) sposób finansowania inwestycji drogowych.

Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych.

Ten mechanizm wskazano dla budowy A1 Tuszyn - Częstochowa (80,6 km), przebudowa jezdni południowej A18 Olszyna - Golnice (70,9 km) oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce (36 km).

Wciąż mało PPP

- Żałujemy, że formuła PPP wciąż jest bardzo rzadko wykorzystywana w Polsce. Istnieją jednak pozytywne przykłady, które napawają optymizmem, jak choćby realizowana przez Warbud siedziba Sądu Rejonowego w Nowym Sączu - wskazał Werle.

Przypomniał, że jest to pierwsza inwestycja w Polsce realizowana w formule PPP, gdzie po stronie partnera publicznego występuje jednostka organizacyjna Skarbu Państwa.

Zobacz też: Warbud realizuje pionierski projekt PPP i liczy na kolejne



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP