XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Prezes PZPB: jeśli nie zamówienia publiczne, to co?

Prezes PZPB: jeśli nie zamówienia publiczne, to co?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czy należy liczyć się z długofalowym kryzysem branży budowlanej i brakiem umiejętności zrealizowania w Polsce dobrych projektów? Wydaje się, że nie - o ile zaczniemy stosować w Polsce na szeroką skalę inne modele realizacji inwestycji niż model publiczny - pisze dla portalu wnp.pl Jan Styliński, nowy prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Niekorzystna sytuacja projektów inwestycyjnych oraz w pewnej mierze wykonawców, nie ogranicza się wyłącznie obszaru Polski. Dość wspomnieć, że skala upadłości firm wykonawczych w Hiszpanii jest porównywalna z tą, którą obserwujemy w naszym kraju - jakkolwiek wynika to z odmiennych przyczyn. Nawet w Niemczech szereg sztandarowych inwestycji, jak choćby lotnisko Willego Brandta, nie może doczekać się terminowego zakończenia. Hiszpania zmaga się wciąż z kryzysem sektora finansów publicznych i ogranicza wydatki, Niemcy doświadczają problemów administracyjno-organizacyjnych, dla zidentyfikowania i rozwiązania których powołują komitety złożone z przedstawicieli różnych środowisk wykonawczych oraz administracji.

W Polsce w ostatnich miesiącach coraz częściej zwraca się uwagę na problemy natury fundamentalnej, związane z przygotowaniem i realizacją projektów inwestycyjnych w ramach systemu zamówień publicznych, który okazuje się niewydajny, mało elastyczny i konfliktogenny. Jak dotąd, nie zdołaliśmy podjąć - wzorem chociażby Niemiec - wspólnych kroków, które miałyby zaradzić obecnym problemom i zapobiec wystąpieniu tych lub nowych w przyszłości. Pojawia się wiele sugestii zmian w prawie zamówień publicznych, to jednak trudno dostrzec spójną koncepcję oraz realną możliwość dokonania przełomu w praktyce przygotowania i realizacji zamówień publicznych.

Czy należy zatem liczyć się z długofalowym kryzysem branży budowlanej i brakiem umiejętności zrealizowania w Polsce dobrych projektów? Wydaje się, że nie - o ile zaczniemy stosować w Polsce na szeroką skalę inne modele realizacji inwestycji niż model publiczny.

W świetle obowiązującego w Polsce prawa wyróżnić można, nieco uogólniając, trzy główne modele realizacji inwestycji publicznych, to jest: model publiczny, w ramach którego jednostka publiczna jest inwestorem i operatorem; model prywatny, w ramach którego następuje wyprowadzenie funkcji inwestorskich i zarządczych na stałe poza sektor publiczny (do podmiotu prawa prywatnego, z reguły spółki); oraz model mieszany, publiczno-prywatny, w ramach którego funkcje inwestorskie i operatorskie powierzone są sektorowi prywatnemu na pewien czas oraz pod nadzorem jednostki publicznej. Model mieszany realizowany jest w szczególności poprzez umowy partnerstwa publiczno-prywatnego, umowy koncesji na roboty budowlane czy umowy budowy i eksploatacji autostrady płatnej.

W Polsce dotychczasowa praktyka pokazuje, że model mieszany jest zauważalnie mniej konfliktogenny od modelu publicznego oraz przynosi lepszą wartość za te same pieniądze (value for money). Projekty były realizowane z uwzględnieniem terminów określonych umową oraz w granicach pierwotnych budżetów inwestycyjnych. Co więcej, w procesie przygotowania projektów partnerstwa publiczno-prywatnego czy także koncesji na roboty budowlane, uwzględnia się nie tylko nakłady inwestycyjne, ale także - co jest bardzo istotne - całościowe koszty zarządzania i utrzymania inwestycji w długim horyzoncie czasowym, który z reguły wynosi około 25-35 lat. Warto odnotować, że postulat uwzględniania nie tylko nakładów inwestycyjnych, ale także późniejszych kosztów utrzymania i zarządzania dopiero od niedawna zaczyna znajdować uznanie także wśród twórców zmian w systemie zamówień publicznych, wyznaczając nowy, prawdopodobny kierunek rozwoju wspólnotowego prawa zamówień publicznych.

W tym świetle dobrze widać, iż standardy przygotowania projektów partnerstwa publiczno-prywatnego daleko wyprzedzają te stosowane w projektach tradycyjnych i umożliwiają skonstruowanie inwestycji w nowoczesny sposób. Warto również zwrócić uwagę, iż pod względem zapłaty wynagrodzenia, projekty publiczno-prywatne cechuje znaczne zróżnicowanie tak co do konstrukcji prawnej zapłaty jak i źródła pochodzenia wynagrodzenia. W przypadku niektórych projektów źródłem wynagrodzenia jest eksploatacja inwestycji (opłaty od użytkowników), zaś w innych częściowa lub nawet całościowa zapłata wynagrodzenia przez zamawiającego.

Zwłaszcza ten ostatni przypadek w istotny sposób zbliża się do zamówień tradycyjnych, ponieważ całość kosztów inwestycji, powiększonych o koszty zarządzania i utrzymania, ponosi jednostka publiczna. Różnica sprowadza się między innymi do okresu zapłaty - najczęściej wynagrodzenie płacone jest w ratach przez długi okres obowiązywania umowy, zaś pierwsze płatności pojawiają się dopiero po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu możliwości jej użytkowania.

W pewnym uproszczeniu można zatem stwierdzić, iż model mieszany (publiczno-prywatny) uwzględnia zapłatę za roboty budowlane i usługę, dokonywaną w częściach i zależną od osiągnięcia celu w postaci wybudowania i utrzymywania inwestycji. Obejmuje zatem te same koszty, które są ponoszone przez zamawiającego w modelu tradycyjnym, przy czym jednak ciężar prowadzenia inwestycji oraz zapewnienia jej utrzymania spoczywa na podmiocie prywatnym, a nie na zamawiającym.

I to zdaje się przesądzać o istotnej przewadze projektów publiczno-prywatnych oraz ich większej efektywności, zwłaszcza w świetle skomplikowanej sytuacji, jaka wiąże się obecnie z powszechnie krytykowanymi zamówieniami publicznymi.





×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes PZPB: jeśli nie zamówienia publiczne, to co?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!