PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes PKP PLK: wartość umów podpisanych w 2017 r. przekroczy 20 mld zł

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
03-08-2017 13:50
Prezes PKP PLK: wartość umów podpisanych w 2017 r. przekroczy 20 mld zł

Wstępna wartość inwestycji kolejowych w przyszłej dekadzie wynosi: minimum 20 mld zł a maksimum 80 mld zł.

Fot. Mat. pras.

W pełni możemy podtrzymywać plany, że wartość nowo podpisanych w 2017 roku umów przekroczy 20 mld zł, a wartość wszystkich umów wyniesie w końcu br. 30 mld zł - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK podczas spotkania z dziennikarzami.

W pierwszym półroczu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy realizacji inwestycji wartości 11 mld zł, przy założeniach 10 mld zł. W lipcu dodały kontrakty za 1 mld zł i łącznie po pierwszych siedmiu miesiącach w obrocie rynkowym (wykonawstwo i produkcja materiałów) znalazło się 12 mld zł do wykorzystania w tym roku i przyszłych latach.
- W pełni możemy podtrzymywać też plany, że wartość nowo podpisanych w 2017 roku umów przekroczy 20 mld zł, a wartość wszystkich umów wyniesie w końcu br. 30 mld zł - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami.

W tej drugiej wartości będą umowy zakontraktowane wcześniej (za 7 mld zł) oraz tzw. projekty fazowe (ok. 3 mld zł) przeniesione z poprzedniej perspektywy.

Tylko w sierpniu przedstawiciele PLK spodziewają się co najmniej powtórzenia wartości nowych umów z sierpnia 2016 r. (2,2 mld zł).

A ponieważ w procedurach przetargowych znajdują się projekty o wartości kosztorysowej inwestora za 10 mld zł, gdzieś na początku przyszłego roku PLK będzie miała łącznie podpisanych umów na 2/3 inwestycji założonych w Krajowym Programie Kolejowym na lata 2014-2020 (do rozliczenia do 2023 r.).

Przypomnijmy, są to nakłady za 66 mld zł.

Nowa perspektywa


Jak zauważył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa, kolejna perspektywa finansowa (2020-27) nie będzie zapewne tak bogata, jak obecna.

- Ale nie wiemy też, jaką politykę w sprawie podziału środków na inwestycje infrastrukturalne przyjmie Komisja Europejska - mówił.

MIB jako jeden z wariantów przyjmuje, że wszystkie programy zostaną zmniejszone proporcjonalnie. Zarazem, według wiceministra, zakłada się politykę dalszego rozwoju kolei, przy mniejszym wkładzie ze strony UE, a z większym udziałem budżetu państwa

- Niezależnie, jaka kwota zostanie do dyspozycji, musimy się dobrze przygotować do nowej perspektywy - pokreślił wiceminister.

Chodzi tu o dwa główne działania.

Z jednej strony, należy uściślić i uaktualnić wieloletnie projekty rozwoju sieci kolejowej, uwzględniającej zarówno modernizację (i poprawę parametrów technicznych) jak i budowę nowych linii. Wśród tych ostatnich jest m.in. możliwość budowy odcinka kolei dużych prędkości. Wiceminister przypomniał, że nadal w tej ostatniej sprawie trwają analizy, powiązane m.in. z analizą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 891 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP