PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa: chory system zamówień publicznych

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
25-06-2010 15:21
Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa: chory system zamówień publicznych

Cała gra w zamówieniach publicznych polega na tym, aby wygrać przetarg i korzystnie zlecić go podwykonawcom za znacznie obniżone ceny. Obawiam się, że skutkiem będzie gorsza jakość infrastruktury drogowej - mówi dla portalu wnp.pl prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Wojciech Malusi.

Firmy budujące infrastrukturę drogową w Polsce oferują swoje usługi za minimalne ceny, często na granicy opłacalności. Jaki to może mieć wpływ na późniejszą jakość dróg i autostrad?
- Firmy budujące drogi i autostrady nigdy nie mogły liczyć na wysokie marże. Zawsze były one o wiele mniejsze od tych, które uzyskiwały firmy działające w tej branży na zachodzie, gdzie średnie marże to ok. 7 proc. W Polsce - według ostatnich danych - to ok. 2 proc., czyli praktycznie na poziomie uniemożliwiającym rozwój firmom.

Firmy faktycznie oferują swoje usługi po minimalnej cenie i często na granicy opłacalności. To trochę skomplikowana sprawa, bowiem chory system zamówień publicznych umożliwia startowanie w przetargach firmom, które nie są bezpośrednio zaangażowane w realizację robót, czyli nie posiadają sprzętu wykonawczego. Cała gra w zamówieniach publicznych polega na tym, aby wygrać przetarg i korzystnie zlecić go podwykonawcom za znacznie obniżone ceny. Obawiam się, że skutkiem będzie gorsza jakość infrastruktury drogowej.

GDDKiA chyba dostrzega ten problem, ponieważ zamierza wydać ponad 100 mln zł na kontrolę jakości wykonywanych dróg, m.in. na przeznaczone do tego celu laboratoria.

- To źle obrana droga. Zawsze stałem na stanowisku, że laboratoria i służby kontrolne powinny być niezależne zarówno od zamawiającego, jak i wykonawcy. Nie powinno wydawać się 100 mln zł na laboratoria, bo to powinna załatwić niezależna instytucja. Natomiast powinna zostać załatwiona kwestia przepisów przetargowych, aby były one jasne i wyraźne, np. żeby zamawiający usługę wiedział, gdzie będzie produkowana masa bitumiczna i czy zostanie zapewniona jej dobra jakość. Na dzień dzisiejszy ten problem zamawiającego w ogóle nie obchodzi.

Nie możemy się, zatem spodziewać niczego pozytywnego w najbliższym czasie…

- Oczywiście, że nie. Należy regulować rynek i określić jasno i wyraźnie graczy na rynku wykonawczym. Przykładowo: czy firma przedstawiająca dokumenty z drugiego końca świata jest wiarygodna; czy będzie to miało jakiś wpływ na roboty, które chce realizować w Polsce? Po pierwsze nie wykona tych prac samodzielnie, bo jej działanie ogranicza się do organizowania robót mniejszym podwykonawcom. W tej sytuacji udaje się takiej firmie zarobić, bo wykorzysta podwykonawców. Natomiast sami podwykonawcy nie mają już z kogo zżynać. Dlatego nie pracują do końca tak jak powinni, a jeśli już przestrzegają norm to osiągają tylko minimalne zyski, które nie gwarantują im rozwoju. W ten sposób koło się zamyka.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 493 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP