PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes FBSerwis: rynek utrzymania dróg bardzo perspektywiczny

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
22-09-2016 08:50
Prezes FBSerwis: rynek utrzymania dróg bardzo perspektywiczny
Fot. mat. pras.

Dotychczasowe doświadczenia z kontraktów w formule „utrzymaj standard” dla GDDKiA są pozytywne - powiedział portalowi wnp.pl Artur Pielech, prezes FBSerwis. - Sieć dróg krajowych, zwłaszcza ekspresówek i autostrad, będzie nadal rosła, więc jest to bardzo perspektywiczny rynek - dodał.

- GDDKiA, podejmując przed kilkoma laty decyzję o nierozwijaniu własnych sił w tym zakresie, uzyskała oszczędności w utrzymaniu dróg na poziomie 30-40 proc. - powiedział prezes.
Jednocześnie przyznał, że ma pewne wątpliwości, dotyczące przyszłości niektórych firm zajmujących się utrzymaniem dróg.

Jak wyjaśnił, większość kontraktów ma okres realizacji od 4 do 6 lat. Przed czteroma laty w przetargach wygrywały oferty na roczne utrzymanie kilometra drogi wysokości 120-160 tys. zł. W tym roku, np. na nowym odcinku A1 koło Łodzi, wygrały oferty na poziomie 60 tys. zł rocznie za kilometr.

- Zapewne pierwsza sroga zima zweryfikuje potencjał wielu firm do utrzymania wymaganego standardu kluczowych dróg. Statystycznie zdarza się taka raz na kilka lat, a ostatnio długą i śnieżną zimę mieliśmy w sezonie 2012/2013 - stwierdził prezes.

Partnerstwo na drogach

Obecnie FBSerwis bierze udział w dwóch postępowaniach na utrzymanie dróg wojewódzkich w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

W pierwszym, w Kujawsko-Pomorskiem, firma startuje samodzielnie, a w drugim - na Dolnym Śląsku - jest razem z Budimeksem, swoją spółką-matką, gdyż tam jest planowana duża część budowlano-modernizacyjna.

Pielech ocenił, że w tym drugim postępowaniu jeszcze w tym roku może nastąpić zapytanie o oferty końcowe. Prezes wskazał, że w obszarze zainteresowania Budimeksu i FBSerwis znajduje się także rynek utrzymania linii kolejowych znajduje.

- Jednak obecnie nie zajmujemy się w ogóle tym tematem, gdyż samo PKP PLK nie przedstawiło dotychczas żadnej strategii w tej dziedzinie. Na Zachodzie outsourcing utrzymania linii kolejowych jest normalnością, gdyż takie rozwiązanie jest po prostu tańsze - zaznaczył prezes.

Nowelizacja PZP na plus

Zdaniem Pielecha, związane z nowelizacją Prawa zamówień publicznych ograniczenie wagi ceny w kryteriach wyboru wykonawcy do 60 proc. musi odmienić sposób rozstrzygania przetargów.

Wydaje się jednak, że istnieje duża niepewność co do tego, w jaki sposób rozpisywać nowe postępowania i stosować znowelizowane prawo.

- Dlatego też obecnie na rynku jest tak mało przetargów. Przypuszczam, że będzie potrzeba około roku, aż zamawiający i wykonawcy - zapewne przy dużym udziale KIO - odnajdą się w pełni w nowych przepisach - stwierdził prezes.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 380 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP