Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Budimeksu o modernizacji kolei i planach spółki w tym sektorze

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
14-10-2010 05:47
Prezes Budimeksu o modernizacji kolei i planach spółki w tym sektorze

Kolej będzie stanowiła coraz ważniejszą pozycję w naszym obszarze działania. Myślę, że realne przychody z tego sektora możemy zaksięgować nie wcześniej niż pod koniec 2011 r. - mówi portalowi wnp.pl prezes Budimeksu, Dariusz Blocher.

Jak ważnym sektorem dla Budimeksu w najbliższych latach będą inwestycje związane z modernizacją i budową szlaków kolejowych?
- Waga tego sektora będzie zależała od dwóch czynników. Po pierwsze od skali zmniejszenia inwestycji w drogi, które dzisiaj stanowią 70 proc. naszego biznesu. Dokładnie nie wiadomo jak będzie wyglądało rozpisywanie nowych przetargów drogowych w przyszłości, ale spodziewam się istotnego spadku. Wartość ogłaszanych przetargów w 2011 r. jest szacowana na ok. 20 mld, wobec ponad 30 mld w tym roku. Jeżeli ten plan się ziści, to siłą rzeczy wzrośnie znaczenie infrastruktury kolejowej. To czy kolej będzie jednak generowała istotne przychody będzie zależało od liczby przetargów także w tym segmencie budownictwa.

Master plan dla transportu kolejowego do 2030 r. prezentuje kwotę ponad 110 mld zł przeznaczonych na budowę i modernizację szlaków kolejowych. To bardzo optymistyczne szacunki, ale przykład GDDKiA pokazuje, że kręgosłup dróg ekspresowych i autostrad w Polsce w najbliższym czasie de facto powstanie. Większość kluczowych przetargów już rozstrzygnięto, a kilka kolejnych zostanie ogłoszonych w przyszłym roku. A to dowód, że wielki program inwestycyjny ma szanse na realizację.

Szlaki kolejowe znajdują się w bardzo złym stanie i wymagają remontu, a średnia prędkość pociągów, zarówno pasażerskich, jak i osobowych wciąż spada. Dlatego te inwestycje przyjdą. Pojawia się tylko pytanie: czy będziemy w stanie je sfinansować?

Kolej będzie stanowiła coraz ważniejszą pozycję w naszym obszarze działania. Myślę, że realne przychody z tego sektora możemy zaksięgować nie wcześniej niż pod koniec 2011 r., bo większość przetargów kolejowych jest rozpisywanych w formule „projektuj i buduj”. Dotychczas złożyliśmy pięć ofert na kontrakty kolejowe. W żadnym nie zajęliśmy pierwszego miejsca, ale z każdym kolejnym jesteśmy bliżej czołówki. Obecnie analizujemy trzy odcinki na trasie do Gdańska, których wartość wynosi ok. 1 mld zł każdy. Mam nadzieję, że wygramy któryś z nich.

Nie obawiacie się państwo ryzyka związanego z inwestycjami kolejowymi, chociażby duże zmiany cen surowców przy długim okresie realizacji inwestycji? Poza tym wojna cenowa osiągnęła tam chyba już większą skalę niż w sektorze drogowym.

NA GIEŁDZIE

BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

203.00 PLN -0.80 (-0.39%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP