PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Budimeksu: na Program Budowy Dróg wystarczy 130-135 mld zł

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
18-05-2016 08:49
Prezes Budimeksu: na Program Budowy Dróg wystarczy 130-135 mld zł
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Kwota 107 mld zł, którą zapisano w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z pewnością nie wystarczy na zrealizowanie wszystkich inwestycji. Jednak na pewno nie potrzeba na to aż 198 mld zł. W mojej opinii, na realizację PBDK wystarczy ok. 130-135 mld zł - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Kwota 198 mld zł, potrzebnych na realizację PBDK, jest od niemal pół roku konsekwentnie prezentowana przez przedstawicieli rządu PiS. Jednocześnie podkreślany jest wysoki koszt budowy dróg i autostrad w ramach poprzedniej perspektywy unijnego budżetu.
Zobacz też: Adamczyk o rządach PO-PSL: najdroższe autostrady w Europie, zmarnowane miliardy na kolej

Pułapka statystyk

Jak wskazał Blocher, Budimex w ramach nowej perspektywy UE realizuje ponad 400 km dróg ekspresowych przy średniej cenie 5-6 mln euro za km. W poprzedniej perspektywie dla całej branży było to ok. 10 mln euro za km.

- Statystki mogą stanowić pułapkę - zwłaszcza, gdy porównujemy dane dotyczące podobnych dziedzin z wielu krajów. Pamiętajmy, że do niedawna polska sieć szybkich dróg była bardzo skromna - zaznaczył prezes.

- Dlatego w pierwszej kolejności trzeba było budować szkielet tej sieci, który zawsze kosztuje najwięcej. Do tego często budowaliśmy w trudnych warunkach geologicznych, a także na terenach gęsto zabudowanych, takich jak Górny Śląsk, Warszawa czy Trójmiasto - wyjaśnił.

Blocher zauważył, że koszt inwestycji w Polsce porównano z tym, co budowało się w zachodniej Europie w ostatnich latach. Tam budowało się jednak bardzo niewiele, gdyż na Zachodzie rozwinięta sieć drogowa istnieje już od dawna.

Prezes podkreślił, że wbrew pozorom Polska nie jest łatwym miejscem do budowania ekspresówek i autostrad. Powód to miękkie grunty, których wzmocnienie - nie tylko przez ich wymianę, ale też często palowanie - jest bardzo kosztowne.

- Dlatego przywoływany publicznie - jako negatyw - przykład, że w Polsce buduje się drożej niż w Alpach, ma swoje merytoryczne uzasadnienie - powiedział Blocher.

- W Alpach grunt jest stabilny i choć budowanie tam bywa wyzwaniem dla inżynierów, to nie jest aż tak kapitałochłonne. Oczywiście nie dotyczy to budowy kosztownych tuneli, które stanowią odrębną dziedzinę - dodał.

Jak obniżyć koszty?

Prezes Budimeksu wskazał, że na cenę drogi duży wpływ ma to, jak się ją poprowadzi i po jakich terenach. Istotne znaczenie mają tu interesy lokalne, co później przekłada się m.in. na ilość węzłów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP