PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes Budimeksu: drogi betonowe to słuszny kierunek, ale…

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
06-05-2015 09:07
Prezes Budimeksu: drogi betonowe to słuszny kierunek, ale…
Fot. Węzeł autostrad A4 i A18 Fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Uważam, że realizacja części dróg w technologii betonowej to słuszny kierunek. Mimo nieco wyższych kosztów dobrze wykonana nawierzchnia betonowa jest trwalsza - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. - Problemem może być jednak kumulacja prac związana z ich realizacją - zastrzegł.

- Dotychczas budowano w Polsce głównie nawierzchnie asfaltowe, przez co w przypadku kumulacji robót na rynku może zabraknąć sprzętu, a przede wszystkim doświadczonych operatorów maszyn - wyjaśnił Blocher.
Dodał, że mniejsi generalni wykonawcy nie chcą realizować nawierzchni betonowych, gdyż niesie ona ze sobą znacznie większe ryzyko.

W przypadku asfaltu źle wykonany odcinek zawsze można sfrezować i poprawić. Jeśli nie zostaną spełnione warunki jakościowe przy nawierzchni betonowej, to trzeba układać ją od nowa.

- Ponadto trzeba posiadać laboratoria, które na bieżąco badają jakość materiałów. Brak odpowiedniego nadzoru może skutkować takimi problemami, jakie obecnie mają Niemcy z tzw. rakiem betonu - podkreślił prezes.

Pytany o to, czy plan budowy ponad 800 km dróg o nawierzchni betonowej będzie miał istotny wpływ na koszt asfaltu, stwierdził, że trudno obecnie o odpowiedź na to pytanie.

- W dużej części zabezpieczamy dostawy asfaltu i widzimy, że w praktyce jego cena jest zależna tylko od dwóch czynników - cen ropy i kursu dolara - powiedział Blocher.

- Z pewnością, biorąc pod uwagę wolumen materiałów, ten plan to większe zmartwienie dla producentów asfaltu, aniżeli cementu i betonu towarowego. W przypadku tych ostatnich nie wpłynie on w bardzo dużym stopniu na wzrost produkcji - podsumował.

Według obecnych ustaleń, w nawierzchni betonowej ma zostać wybudowane 810 km dróg, czyli ok. 27 proc. tras zaplanowanych do realizacji w ramach budżetu UE na lata 2014-2020. Reszta tras będzie miała nawierzchnie asfaltowe.

W efekcie po zakończeniu nowego programu drogowego nawierzchnie betonowe ma posiadać ok. 26 proc. dróg szybkiego ruchu w Polsce, a asfaltowe pozostałe 74 proc.

Wśród inwestycji, które będą miały taką nawierzchnię, znajdują się m.in. A1 Tuszyn - Pyrzowice, Południowa Obwodnica Warszawy, Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, S61 w kierunku Litwy oraz odcinki wylotowe z dużych miast - Krakowa czy Warszawy.

Zobacz też: Drogi betonowe: gdzie powstaną i dlaczego - szczegółowy plan

Tomasz Elżbieciak



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 544 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP