Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Praktyki PKP Cargo zagrażają dostawom kruszyw na budowę dróg?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
17-01-2011 13:53
Praktyki PKP Cargo zagrażają dostawom kruszyw na budowę dróg?

Prowadzone na dużą skalę w 2011 r. budowy dróg i autostrad będą wymagały ogromnych dostaw kruszywa. Tymczasem Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa wskazuje, że praktyki stosowane przez PKP Cargo utrudniają działanie na rynku prywatnym przewoźnikom kolejowym, bez których trudno będzie zapewnić wystarczającą ilość kruszywa.

Swoje uwagi Izba, zrzeszająca firmy działające na rynku budownictwa drogowego, przesłała w liście zaadresowanym do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Jego treść jest również dostępna na stronach internetowych stowarzyszenia.
- Spośród wielu problemów, na których rozwiązanie nie mają wpływu nasze firmy, jest także problem zabezpieczenia dostaw kruszyw na potrzeby realizacji projektów infrastrukturalnych. Problemy te występują praktycznie co roku, a ze szczególną siłą wystąpiły w latach 2006-2007. Podobną skalę problemów związanych z dostawami kruszyw spodziewamy się w roku 2011. Analizując ilości kruszyw, które będą musiały być przetransportowane na planowane do realizacji roboty drogowe w 2011 r., Izba nie widzi możliwości zrealizowania tak ogromnych dostaw bez zaangażowania przewoźników prywatnych - czytamy w stanowisku Izby.

- Ponadto Izba jest przekonana, że zwiększenie konkurencyjności na rynku przewozów kolejowych doprowadzi do restrukturyzacji PKP Cargo i zapewni jej funkcjonowanie w przyszłości na w pełni konkurencyjnym europejskim rynku przewozowym. Jednakże, w chwili obecnej choćby nieudostępnianie torów rozładunkowych lub bocznic praktycznie eliminuje możliwość realizacji przewozów przez przewoźników spoza PKP - czytamy również.

Izba podkreśliła, że wielu jej członków miało, lub ma zamiar, przewozić kruszywo własnym transportem kolejowym. Zgodnie z przepisami Ustawy o transporcie kolejowym z 28 marca 2003 r. istnieje taka możliwość, bowiem zarządca infrastruktury jest zobowiązany do jej udostępniania przewoźnikom z zachowaniem zasady równego traktowania. Głównym zarządcą kolejowej infrastruktury są PKP Polskie Linie Kolejowe. Jednak podczas restrukturyzacji państwowych kolei, niektóre jej elementy zostały przekazane wyodrębnionym PKP spółkom prawa handlowego.

- W grupie tych spółek istotną rolę odgrywa największy przewoźnik towarowy w Polsce, czyli PKP Cargo, wyposażony na podstawie długoletniej umowy dzierżawy podpisanej z PKP w wiele kluczowych elementów infrastruktury, w tym torów rozładunkowych, bocznic, terminali załadunkowych i wyładunkowych. Właśnie tak uregulowane stosunki własności i zarządzania elementami infrastruktury skutecznie uniemożliwiają funkcjonowanie i rozwój prywatnych przewoźników, bowiem napotykają oni wiele trudności ze strony PKP Cargo w udostępnianiu infrastruktury - wskazała Izba.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP