Poznań/Od 2023 roku więcej pociągów dzięki budowie trzeciego toru

Poznań/Od 2023 roku więcej pociągów dzięki budowie trzeciego toru
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nawet miliard złotych kosztować może planowana budowa trzeciego toru między stacją Poznań Główny a stacją Poznań-Wschód. Inwestycja, według założeń, ma być zrealizowana do 2023 roku i ma być elementem budowy systemu kolei metropolitalnej.

Poznańska Kolej Metropolitalna ma docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania. W godzinach szczytu trasy te obsługiwane powinny być przez składy jeżdżące z częstotliwością co 30 minut.

W poniedziałek w Poznaniu przedstawiciele samorządów miasta, województwa, oraz spółki PKP PLK podpisali porozumienie o współpracy w celu wykonania studium wykonalności dla realizacji inwestycji. Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił na konferencji prasowej, że bez rozbudowy infrastruktury nie ma szans na budowę w regionie sprawnego systemu kolei metropolitalnej.

"Na pewnych kierunkach mamy już do czynienia z koleją metropolitalną, tam pociągi w godzinach szczytu poruszają się co 30 minut. Taki stan mamy w kierunku na Wągrowiec, gdzie jeżdżą 24 pary pociągów na dobę, oraz między Poznaniem a Gnieznem, gdzie mamy 27 par pociągów. Zbliżony to tego standardu jest również kierunek do Wrześni i Konina" - powiedział.

Jak dodał, ze względów technicznych i technologicznych wyczerpują się możliwości zwiększenia liczby pociągów wjeżdżających w godzinach szczytu na stację Poznań Główny. "Jednym z warunków dalszego rozwoju jest zwiększenie przepustowości torów wybiegających z Poznania na północny-wschód. Konieczna jest więc dobudowa trzeciego toru do stacji Poznań-Wschód. Ta inicjatywa znalazła się w podpisanym w 2014 roku Kontrakcie terytorialnym dla województwa" - powiedział Jankowiak.

Stronami podpisanego w poniedziałek porozumienia są: Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Strony zobowiązały się do wspólnego pokrycia kosztów przygotowania studium. Może to być koszt ok. 1,5 mln zł.

Dyrektor Regionu Realizacji Inwestycji PKP PLK S. A. Paweł Neumann przyznał, że planowana inwestycja jest dość skomplikowana, będzie się wiązać z dość poważną przebudową obecnego układu torów; może kosztować od kilkudziesięciu milionów nawet do ok. miliarda zł. Inwestycja miałaby być sfinansowana z udziałem środków unijnych. Budowany na odcinku ok. 5 km trzeci tor będzie musiał w dwóch miejscach pokonać rzekę. Połączenie przebiegać też będzie przez ok. 10 wiaduktów.

Przygotowanie studium wykonalności wraz z opracowaniem raportu oddziaływania na środowisko i uzyskaniem decyzji środowiskowej jest pierwszym elementem dla realizacji inwestycji. Według założeń, wykonanie studium powinno nastąpić do końca grudnia 2018 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!