PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Powierzchni handlowych pod dostatkiem

Autor: wnp.pl (Tadeusz Gańczarczyk)
25-08-2009 16:24

Firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych, Colliers International, opublikowała najnowszy raport dotyczący sytuacji na rynku powierzchni handlowych w Polsce.

W pierwszym kwartale 2009 roku obawy związane z kryzysem i planowane oszczędności miały negatywne przełożenie na nastroje konsumentów. W marcu wskaźnik ufności konsumenckiej spadł do najniższego poziomu notowanego po 2004 roku, osiągając -30,3.
Drugi kwartał przyniósł już pewną poprawę nastrojów. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej za pierwszych sześć miesięcy, pokazują, iż dynamika sprzedaży w Polsce znacząco spadła w porównaniu z poprzednimi trzema latami, wciąż jednak utrzymuje się na plusie, pozytywnie wyróżniając się na tle reszty Europy.

Na koniec pierwszego półrocza całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 7,13 mln mkw. Na rynek trafiło około 340 000 mkw nowej powierzchni handlowej, w tym robiące wrażenie: Galeria Malta w Poznaniu, Cuprum Arena w Lubinie czy Renoma we Wrocławiu.

Obecnie trwa budowa projektów oferujących łącznie około 900 000 mkw powierzchni najmu. Nowa podaż powierzchni w galeriach i mniejszych lokalnych czy osiedlowych centrach handlowych, planowana na drugą połowę 2009 roku, utrzymuje się na poziomie nieco wyższym od tego z pierwszego półrocza. Planowane jest bowiem oddanie około 400 000 mkw powierzchni najmu, z czego przeważająca ilość ma zostać ukończona dopiero w czwartym kwartale.

Zdaniem Małgorzaty Trzaskowskiej, dyrektora Działu Powierzchni Handlowych w Colliers International zawirowania na rynku finansowym dotknęły nie tylko inwestorów lub właścicieli galerii handlowych, lecz również część najemców, którzy musieli zrewidować swoje plany odnośnie ekspansji i chwilowo ją wstrzymać lub bardziej selektywnie podchodzić do nowych lokalizacji.

W drugiej połowie 2009 szykują się otwarcia równie imponujących projektów jak w pierwszych sześciu miesiącach: krakowskiej Galerii Bonarka, będącej największym projektem wśród tegorocznych obiektów handlowych w Polsce, a także Galerii Jurajskiej w Częstochowie i Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim.

W ośmiu największych polskich miastach zlokalizowane jest 4,8 mln m kw nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi 67 proc. istniejących zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Około 40 proc. nowej podaży, oddanej w 2009 roku, pojawiło się na rynkach w dużych miastach. Najwięcej, bo 60 000 m kw powierzchni handlowej pojawiło się w Poznaniu, nieco ponad 34 000 mkw w Trójmieście, a 31 000 m kw we Wrocławiu.

– Sytuacja na rynku powierzchni handlowych w Polsce wydaje się stabilna. Prognozy odnośnie PKB i dane dotyczące sprzedaży detalicznej wciąż stawiają Polskę w dużo korzystniejszym świetle niż resztę Europy i zachęcają do inwestycji. W perspektywie kilkunastu miesięcy będziemy zatem obserwować dalszy przyrost powierzchni handlowej, choć w obliczu bardzo restrykcyjnych wymagań banków odnośnie stopnia komercjalizacji nowych projektów i małej liczby rozpoczynanych prac budowlanych, będzie on przebiegał z mniejszą dynamiką niż w poprzednich dwóch latach. – twierdzi Małgorzata Trzaskowska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP