PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Powierzchni handlowych pod dostatkiem

Autor: wnp.pl (Tadeusz Gańczarczyk)
25-08-2009 16:24

Firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych, Colliers International, opublikowała najnowszy raport dotyczący sytuacji na rynku powierzchni handlowych w Polsce.

W pierwszym kwartale 2009 roku obawy związane z kryzysem i planowane oszczędności miały negatywne przełożenie na nastroje konsumentów. W marcu wskaźnik ufności konsumenckiej spadł do najniższego poziomu notowanego po 2004 roku, osiągając -30,3.
Drugi kwartał przyniósł już pewną poprawę nastrojów. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej za pierwszych sześć miesięcy, pokazują, iż dynamika sprzedaży w Polsce znacząco spadła w porównaniu z poprzednimi trzema latami, wciąż jednak utrzymuje się na plusie, pozytywnie wyróżniając się na tle reszty Europy.

Na koniec pierwszego półrocza całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 7,13 mln mkw. Na rynek trafiło około 340 000 mkw nowej powierzchni handlowej, w tym robiące wrażenie: Galeria Malta w Poznaniu, Cuprum Arena w Lubinie czy Renoma we Wrocławiu.

Obecnie trwa budowa projektów oferujących łącznie około 900 000 mkw powierzchni najmu. Nowa podaż powierzchni w galeriach i mniejszych lokalnych czy osiedlowych centrach handlowych, planowana na drugą połowę 2009 roku, utrzymuje się na poziomie nieco wyższym od tego z pierwszego półrocza. Planowane jest bowiem oddanie około 400 000 mkw powierzchni najmu, z czego przeważająca ilość ma zostać ukończona dopiero w czwartym kwartale.

Zdaniem Małgorzaty Trzaskowskiej, dyrektora Działu Powierzchni Handlowych w Colliers International zawirowania na rynku finansowym dotknęły nie tylko inwestorów lub właścicieli galerii handlowych, lecz również część najemców, którzy musieli zrewidować swoje plany odnośnie ekspansji i chwilowo ją wstrzymać lub bardziej selektywnie podchodzić do nowych lokalizacji.

W drugiej połowie 2009 szykują się otwarcia równie imponujących projektów jak w pierwszych sześciu miesiącach: krakowskiej Galerii Bonarka, będącej największym projektem wśród tegorocznych obiektów handlowych w Polsce, a także Galerii Jurajskiej w Częstochowie i Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim.

W ośmiu największych polskich miastach zlokalizowane jest 4,8 mln m kw nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi 67 proc. istniejących zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Około 40 proc. nowej podaży, oddanej w 2009 roku, pojawiło się na rynkach w dużych miastach. Najwięcej, bo 60 000 m kw powierzchni handlowej pojawiło się w Poznaniu, nieco ponad 34 000 mkw w Trójmieście, a 31 000 m kw we Wrocławiu.

– Sytuacja na rynku powierzchni handlowych w Polsce wydaje się stabilna. Prognozy odnośnie PKB i dane dotyczące sprzedaży detalicznej wciąż stawiają Polskę w dużo korzystniejszym świetle niż resztę Europy i zachęcają do inwestycji. W perspektywie kilkunastu miesięcy będziemy zatem obserwować dalszy przyrost powierzchni handlowej, choć w obliczu bardzo restrykcyjnych wymagań banków odnośnie stopnia komercjalizacji nowych projektów i małej liczby rozpoczynanych prac budowlanych, będzie on przebiegał z mniejszą dynamiką niż w poprzednich dwóch latach. – twierdzi Małgorzata Trzaskowska.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 152 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP