PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Potrzebne gęstsze sito w drogowych przetargach

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
07-11-2013 09:39
Potrzebne gęstsze sito w drogowych przetargach
fot. PTWP

Sugestie administracji, że prekwalifikacji wykonawców dokonają banki i ubezpieczyciele jest wręcz żenujące. To właśnie na administracji powinien spoczywać ciężar zbadania kto jest, a kto nie jest wiarygodny - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Odniósł się również do takich tematów jak badania jakości prowadzone przez GDDKiA, a także zmów cenowych.

Czy nowe przetargi dają nadzieje na bardziej rygorystyczną prekwalifikację wykonawców, czy raczej zamiast GDDKiA zrobią to banki i ubezpieczyciele?
- Nowe przetargi nie dają nadziei na bardziej rygorystyczną prekwalifikację. Dzisiaj do startu w przetargu wystarczy papier, natomiast rzeczywiste przygotowanie - potencjał ludzki, know-how, doświadczenie - danego wykonawcy nie jest przez GDDKiA sprawdzane.

Prawo do złożenia finalnej oferty, szczególnie w przetargu wartym setki milionów złotych i o strategicznym znaczeniu dla państwa, powinny mieć firmy rzeczywiście przygotowane do wykonania zadania w wyznaczonym czasie i budżecie.

Przykładowo w krajach skandynawskich i anglosaskich z reguły od trzech do sześciu firm pozytywnie przechodzi ocenę kwalifikacji i jest dopuszczone do przetargu. I nikt nie obawia się, że niedopuszczenie firm, które nie mają potencjału, będzie uznane za zamknięcie rynku.

Trzeba też pamiętać, że obecnie trwa wstępny etap nowych przetargów. Należy spodziewać się, że jedynie w przypadku, gdy GDDKiA dotrzyma deklaracji co do zmiany warunków kontraktowych oraz uwzględni dalsze rekomendacje branżowych ekspertów z Polski i Europy, to końcowe oferty złoży większość z tych firm, które na razie złożyły tylko niewiążące dokumenty, w których wyraziły wstępne zainteresowanie przetargiem.

A w przeciwnym wypadku?

- Warunki kontraktowe będą oceniane przez firmy przed złożeniem wiążących ofert. Jeśli nie będą one racjonalne, to należy spodziewać się, że żadna z poważnych firm, mających rzeczywisty potencjał na polskim rynku nie złoży oferty lub konkurencja będzie niewielka, żeby nie powiedzieć iluzoryczna.

Dla przypomnienia - na dokończenie autostrady A1 oraz dokończenie DK 16 Biskupiec - Borki Wielkie wpłynęło po jednej ofercie.

Natomiast sugestie administracji, że prekwalifikacji wykonawców dokonają banki i ubezpieczyciele jest wręcz żenujące. To właśnie na administracji powinien spoczywać ciężar zbadania kto jest, a kto nie jest wiarygodny - to jedno z głównych zadań dla urzędników.

Niewykonanie tego zadania, to czego jak widać po publikacjach prasowych administracja drogowa wprost się przyznaje, prowadzi do fatalnych skutków w postaci akceptowania firm takich jak Covec, które otrzymują pozytywną ocenę banku wystawiającego gwarancję. Banku, dla którego wystawienie jakiejkolwiek gwarancji nie stanowi problemu, bowiem i tak jej nie płaci.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP