PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Potrzebna rewizja polityki sieci transeuropejskiej TEN-T

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-07-2011 13:26
Potrzebna rewizja polityki sieci transeuropejskiej TEN-T

Nie można zapewnić integracji unijnej, bez stworzenia dobrej sieci transportowej. To determinuje polską prezydencję, jako jednego z priorytetów, do rewizji dotychczasowej polityki sieci transeuropejskiej TEN-T - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, otwierając kolejną sesję debaty parlamentarzystów z kilku krajów, w związku z polską prezydencją w Radzie UE.

Zdaniem ministra, resort infrastruktury dobrze przygotował się do tego zadania. Określił kluczowe problemy, a w toku dyskusji z ministrami transportu z krajów unijnych chce przedstawić w połowie października specjalny dokument.

Jego podstawą są m.in. piąty raport Komisji Europejskiej o terytorialnej spójności, gdzie stwierdza się, że kohezyjność infrastruktury transportowej w UE jest bardzo nierównomierna, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Innym dokumentem jest Biała Księga transportu, opublikowana w marcu tego roku przez KE. Zakłada ona np. większą integrację systemów infrastrukturalnych, ale także podkreśla rolę ich rozwoju, jako czynnika wpływającego bezpośrednio na poprawę konkurencyjności UE. Komisja Europejska wstępnie określiła także priorytety dla sieci TEN-T; na 30 priorytetowych oraz kilkadziesiąt „uzupełniających”.

- Europa potrzebuje bazowej sieci transportowej, czyli szkieletu najważniejszych połączeń komunikacyjnych, ale ona nie wystarczy, aby zapewnić rozwój regionów, dlatego równoznacznie traktujemy rozwój sieci uzupełniającej - podkreślił Cezary Grabarczyk.

Problemem do rozwiązania jest sposób sfinansowania takich inwestycji. Według wstępnych szacunków, do 2020 roku potrzeba na realizację 30 projektów bazowych i „dużej części
uzupełniających około 550 mld euro. „Ani budżet UE, ani budżety krajów członkowskich nie wystarczą na pokrycie takich wydatków i musimy szukać nowych sposobów finansowania tych zadań” – dodał minister.

Także jego znalezienie jest fragmentem dyskusji z udziałem ministrów transportu. Polska prezydencja liczy na podzielenie się doświadczeniami różnych krajów, szczególnie we wskazaniu warunków dla rozwoju inwestycji w oparciu o PPP.

- My także mamy własne doświadczenia, dobre i złe – mówił minister Grabarczyk – Zbudowaliśmy w tej formule dwa odcinki autostrad i remontujemy trzy duże dworce, ale dwa inne projekty budowy autostrad upadły, gdy rozpoczął się kryzys, bo banki odmówiły inwestorom prywatnym finansowania.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP