Posłowie chcą usprawnić przygotowania do budowy dróg

Posłowie chcą usprawnić przygotowania do budowy dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Usprawnienie przygotowań do budowy dróg zakłada m.in. projekt noweli ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, autorstwa PO, którego pierwsze czytanie odbyło się w środę podczas posiedzenia sejmowych komisji infrastruktury i środowiska. Zmiany te popiera rząd.

Arkadiusz Litwiński (PO) podkreślił, że celem projektu noweli ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, jest usprawnienie przygotowania inwestycji drogowych, zwłaszcza w kontekście unijnej perspektywy finansowej na lata 2014-2020.

"Oprócz wyeliminowania zagrożenia terminowej realizacji zadań, proponowana nowelizacja przyczyni się do gospodarnego, racjonalnego wydawania środków publicznych, przede wszystkim przedłużając ważność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a tym samym nie będzie powodować konieczności ponownego ich uzyskiwania" - zaznaczył Litwiński.

"W tej chwili zagrożenie istotnego wydłużenia prac procesu inwestycyjnego dotyczy co najmniej kilkunastu odcinków budowy dróg ekspresowych. Proponowane zmiany dotyczą wydłużenia terminu obowiązywania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a także ich intencją jest przyspieszenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i prowadzeniem badań geologicznych, archeologicznych w odniesieniu do inwestycji w zakresie dróg krajowych" - dodał poseł PO.

Wiceminister środowiska, główny konserwator przyrody Piotr Otawski podkreślał, że rząd popiera zaproponowane zmiany. "Są (one) zasadne i potrzebne" - zaznaczył.

"Analogiczne rozwiązania znalazły się w szerszym projekcie rządowym, który jest związany z transpozycją zmiany dyrektywy o ocenach oddziaływania na środowisko, który jest na etapie w tej chwili Komitetu Stałego (Rady Ministrów). Analogiczne rozwiązania znalazły się w projekcie rządowym" - dodał wiceminister środowiska.

"Jeśli chodzi o kwestie związane z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, to dokładnie tego typu rozwiązania znalazły się w proponowanych przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego, pracach Kodeksu architektoniczno-budowlanego. Stąd uważamy, że te zmiany są istotne i potrzebne. Stanowisko rządu jest pozytywne. Popieramy te zmiany" - zapewnił Otawski.

Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekt noweli ustawy o zasadach przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych zakłada, że decyzje środowiskowe dla inwestycji drogowych będą ważne osiem lat, a nie jak teraz maksymalnie sześć. Regulacja ma ułatwić inwestorom terminową realizację projektów drogowych, współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020. Proponowane zmiany przyczynią się też do gospodarnego wydawania pieniędzy publicznych.

Projekt umożliwi też zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. "Do tej pory przy zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej niezbędna była zmiana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nawet gdy nie dotyczyło to kwestii środowiskowych. To komplikowało całe postępowanie administracyjne, a potem sposób wykonywania inwestycji" - mówił wcześniej PAP wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz.

Obecne przepisy - jak wskazywał Rynasiewicz - budziły niekiedy wątpliwości i powodowały trudności w ustaleniu jednolitej linii orzecznictwa w postępowaniach administracyjnych dotyczących przedsięwzięć drogowych. "Przyszła nowela wyeliminuje najczęściej sygnalizowane wątpliwości, które utrudniały stosowanie dotychczasowej ustawy zarówno przez inwestorów, jak również przez organy administracji" - mówił.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Posłowie chcą usprawnić przygotowania do budowy dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!