PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Poseł Piechociński wystawia ocenę ministrowi Grabarczykowi

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
24-01-2010 18:46

Niewątpliwie jest zdecydowany postęp w budowie infrastruktury drogowej za rządów obecnej koalicji, jednak występują poważne opóźnienia w stosunku do zakładanego na początku 2008 roku Programu w tej sprawie - stwierdza w liście otwartym Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Realizacja Programu budowy autostrad i dróg ekspresowych odbywa się w oparciu o środki UE, uzupełniane zaciąganymi kredytami i emisją obligacji. Program więc z roku na rok napotykać będzie (szczególnie po 2012) na coraz większe problemy w jego finansowaniu (wyczerpywanie się środków z unijnej perspektywy unijnej 2007 2013 i wysokie obciążenie KFD spłatami zaciągniętych zobowiązań), ocenia pos. Piechociński.
Według niego, istotne są dokonania legislacyjne obecnego rządu związane z uporządkowaniem stanu prawnego, w celu usprawnienia procesów inwestycyjnych. Zmieniono „specustawę” drogową, później rozszerzono zasady jej działania także na inne obszary infrastruktury, dzięki czemu proces realizacji inwestycji uległ skróceniu, a nieruchomości pod budowę są sprawniej pozyskiwane. Decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzję o pozwoleniu na budowę zastąpiła decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji.

Uregulowano również kwestię tzw. „słusznego odszkodowania.” Wprowadzono nowe możliwości prawne realizacji inwestycji, jak ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz ustawa o partnerstwie publiczno – prywatnym. Dopiero więc pod koniec drugiego roku rządzenia uporządkowano system formalno-prawny procesu inwestycyjnego na polskich drogach, stwierdza J. Piechociński.

Efekty tego uporządkowania zdecydowanie polepszyły procesy inwestycyjne na drogach krajowych. O ile poprzednia ekipa rządowa zrealizowała (w ujęciu rzeczowym i w zakładanych terminach) plany w około 30 proc., to obecna ekipa, z ministrem Grabarczykiem na czele odpowiedzialnego resortu - na 50 proc. Jednak należy pamiętać, że na razie większość planowanych zadań dopiero znalazła po przetargach swoich wykonawców lub udostępniono im tereny.

Jak podkreśla pos. Piechociński, w związku z kryzysem finansowym min. Grabarczyk nie tylko dał się „ograć” ministrowi finansów (zdjęto z wydatków budżetowych 10 mld złotych na drogi), ale też obarczono resort obowiązkiem budowy nowego źródła finansowania inwestycji drogowych poprzez emisję obligacji i kredyty zaciągane przez Krajowy Fundusz Drogowy. W tej sprawie wystąpiło zatarcie wyraźnego podziału: cały rząd, z premierem i ministrem finansów, odpowiada za wysokość i dostępność środków finansowych na budowę dróg, a minister infrastruktury - za ich wykorzystanie, przygotowanie i realizacje procesów inwestycyjnych. Ma to i będzie miało wyjątkowo szkodliwe konsekwencje już w najbliższej przyszłości – podkreśla J. Piechociński.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP